آرتروز ستون فقرات

یکی از بیماری های شایع است بیماری ساییدگی مفصل یا آرتروز است که در این بیماری غضروفی که در ابتدا و انتهای دو تا استخوان مجاور است به تدریج دچار ساییدگی می شود و بعد از این ساییدگی مفصل متورم می شود و به علت خشکی، تورم و دردی که در مفصل اتفاق می افتد فعالیت روزانه انسان مختل می شود .

آرتروز ستون فقرات

هر چند این یک بیماری است به طور طبیعی در بسیاری از انسان ها اتفاق می افتد اما سیر آن را می توان با روش های مختلف مانند: با تغییر عادت های زندگی، کاهش بدهیم و به حد قابل توجه ای جلوی آن را بگیریم .

آرتروز در بعضی زمان ها یک بیماری شغلی به شمار آید . به طور مثال افرادی که با کامپیوتر کار می کنند آن ها در مفاصل انگشت و مچ دست دچار آرتروز زودرس می شوند و فیزیوتراپی یکی از روش های موثر در کنترل بیماری آرتروز می باشد . بیماری آرتروز قابل کنترل است .

آرتروز ستون فقرات چیست ؟

یکی از نقاطی که مهره ها در آن ناحیه متصل می شوند مفاصل فست هستند که در قسمت خلفی ستون فقرات قرار دارند . جنس این مفصل همانند مفاصل دیگر است و در این مفصل هم می تواند ساییدگی و فرسایش مفصل ایجاد گردد . آرتروز در حقیقت ساییدگی غضروف بین مفصل ها است و مشخصا اگر غضروف در حال ساییدگی است نمی توان آن را کاملا درمان کرد اما بیمار در این حالت درد می کشد .

علت بروز بیماری آتروز ستون فقرات

• یکی از علت ها چاقی و کمبود فعالیت های روزانه است .
  • دلایل ژنتیکی از دیگر علت های بروز این بیماری است و در بانوان نیز بروز این بیماری بیشتر است .
  • به خصوص اگر انحرافی در اندام های تحتانی وجود داشته باشد، می توان بیماری آرتروز را به شدت و در سنین پایین تر در این اندام ها مشاهده کرد .

علائم اصلی بیماری آرتروز ستون فقرات

علائم اصلی بیماری ساییدگی مفصل و یا آرتروز ستون فقرات عبارتست از:

درد در هنگام خم شدن ستون فقرات به خصوص زمانی که فرد به عقب و یا کناره ها خم می شود ایجاد می گردد . همچنین درد در هنگام ایستادن افزایش می یابد .

• محدودیت حرکتی
  • ایجاد درد در مفصل
  • تورم در مفصل
  • گاهی اوقات مختصر گرما در مفصل
  • خشکی صبگاهی

آرتروز قابل کنترل است

یکی از روش های کنترل ساییدگی مفصل انجام ورزش های متناسب با سن و وزن فرد می باشد . با رعایت این نکات می توان بیماری آرتروز را کنترل کرد که عبارتست از :

• برداشتن صحیح اجسام
  • صحیح نشستن
  • صحیح ایستادن
  • صحیح راه رفتن

دکتر بهنام نصیری متخصص ارتوپد با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02188788671 – 02177825556 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

درمان آرتروز ستون فقرات

در ابتدا باید معاینه و اقدامات تشخیصی انجام شود تا ثابت شود که مشکل فست است . درمان آرتروز رویکرد پلکانی دارد و ساده ترین درمان این است که توسط متخصص ارتوپد داروهای مسکن و ضد التهاب تجویز شود تا سبب کاهش التهاب شود . تاکید می شود نظارت پزشک در بسیاری از موارد می تواند ضروری باشد چون اگر خودسرانه دارویی مصرف شود می تواند سبب خونریزی دستگاه گوارش شود .

اقدامات فیزیوتراپی و توان بخشی به خصوص با تاکیدی که بر روی  ساختمان های اطراف مفصل مثل عضلات و تاندون های که دچار مشکل شده اند می تواند کمک کننده باشد . همچنین ورزش های تقویتی جهت عضلات اطراف مهره ها و فست ها می تواند کمک کننده در درمان آرتروز ستون فقرات باشد .

در صورت اینکه تمامی این اقدامات به خوبی صورت نگیرد باید اقدامات مداخله ای صورت گیرد . اقدامات مداخله ای در حقیقت ساده ترین آن تزریق های است که در درون فست انجام می شود .

جهت کسب اطلاعات بیشتر به جراح ارتوپد خوب در تهران مراجعه نمایید .