آرتروز مفصل لگن

آرتروز مفصل لگن یا ساییدگی مفصل لگن به وضعیتی گفته می شود که غضروف مفصلی دچار فرسایش شده است و سبب درد ، التهاب و کاهش حرکت مفصل لگن می شود مفصل لگن یک مفصل کروی بزرگ است که از قرار گرفتن سر استخوان ران آن در حفره لگن تشکیل می شود. این مفصل قسمت زیادی از وزن بدن را تحمل می کند و فعالیت هایی همچون راه رفتن ، دویدن و نشستن را امکان پذیر می نماید .در آرتروز مفصل لگن غضروف مفصلی که حفره لگن و سر استخوان ران را پوشش می دهد دچار التهاب می شود در نهایت غضروف ملتهب گردیده  تخریب می شود و فاصله بین استخوان ها کاهش می یابد. به دنبال آن یک غضروف جدید ممکن است رشد کند اما این غضروف جدید نامنظم و ناهموار بوده و سبب فرسایش مفصل می شود در نهایت ممکن است غضروف مفصلی به طور کامل از بین برود و تماس مستقیم سر استخوان ران و حفره لگن اتفاق افتد .این تماس مستقیم وساییده شدن استخوان ها سبب ایجاد خارهای استخوانی در مفصل لگن می شود و بیمار در حین راه رفتن یک زائده تیزی را در لگن خود احساس می کند. در ساییدگی مفصل لگن دردهای مبهم یا تیر کشنده ایی در ناحیه کشاله ران تا جلو ران احساس می شود این دردها ممکن است به ناحیه باسن و یا پایین کمر کشیده شود. این دردها ممکن است به طور ثابت وجود داشته باشند و یا با فواصل زمانی تکرار شود. در صورت پیشرفت آرتروز دامنه حرکتی مفصل لگن کاهش یافته و یا به طور کامل از بین می رود.

دکتر بهنام نصیری متخصص ارتوپدی ، جراح و متخصص بیماری های استخوانی و مفاصل ، آرتروسکوپی ، تعویض مفاصل در تشخیص و درمان آرتروز مفصل لگن تجربیات بسیاری را کسب کرده است و توانسته است بیماران زیادی را بهبود ببخشد اگر شما هم جز افرادی هستید که دچار آرتروز مفصل لگن شده اید می توانید به همراه دکتر نصیری جهت درمان آن اقدام نمائید . جهت تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های تماس 02177844569 – 02177825556-02188878411 – 02188788671 تماس حاصل نمائید .

علل آرتروز مفصل لگن

عوامل متعددی می تواند باعث این آرتروز شود و برای بیمار درد و محدودیت حرکتی را ایجاد کند. درمان آرتروز مفصل لگن بر اساس اینکه این آرتروز چقدر باشد درمان آن متفاوت است. برای آرتروز پیشرفته مفصل لگن بهترین درمان پیشنهادی عمل جراحی تعویض مفصل لگن است. مفصل طبیعی باید بتواند یک حرکت خوب را با غضروف های مناسب داشته باشد. مفصلی که آرتروز پیدا می کند بخاطر تخریبی است که اتفاق می افتد و حرکت محدود می شود و درد را ایجاد می کند پس بهترین درمان برای این نوع بیماران وقتی شدت بیماری زیاد است عمل جراحی تعویض مفصل لگن است. تعویض مفصل لگن نتایج بسیار خوبی دارد و بیماران میزان قابل توجهی از رضایتمندی را بعد ازعمل دارند.

آرتروز مفصل لگن

تشخیص و درمان

درمان آرتروز مفصل لگن بستگی به حاد بودن آرتروز مفصل لگن دارد و بر این اساس روش های درمان متغیر می باشد . برای آرتروز مفصل لگن که بسیار پیشرفت کرده است درمان مناسب عمل جراحی تعویض مفصل لگن می باشد. همانطور که بر طبق تحقیقات به دست آمده است یک مفصل مناسب باید حرکت خوبی را با غضروف ها داتشه باشد. مفصلی که به آرتروز دچار می شود به علت تخریبی که در غضروف ها اتفاق می افتد باعث محدود شدن حرکت می شود و باعث ایجاد درد برای بیمار می شود . بهترین درمان برای این نوع بیماران تعویض مفصل لگن می باشد. جراحی مفصل لگن بسیار نتایج خوب به دنبال داشته و دارد و همچنین افرادی که این جراحی را انجام داده اند رضایت کامل دارند . برای برخی از افراد این سوال پیش می آید که جراحی مفصل لگن در هر رده سنی انجام می شود ؟ اگر بیماری نیاز به جراحی داشته باشد در قدم اول جراح تعویض مفصل انجام نمی شود چون همانطور که گفته شد تعویض مفصل زمانی صورت می گیرد که تخریب مفصل بسیار حاد باشد به همین خاطر بستگی دارد چه زمانی به پزشک مراجعه کرده است چون اگر در روزهای اولیه شروع بیماری باشد می توان با روش تقویت عضلات ورزشی این بیماری را برطرف کرد و هنگامی بیمار به مشکل بر می خورد که بیمار در دراز مدت این بیماری را داشته اما از کنارآن ساده گذشته است  و اقدامی جهت درمان نکرده است و بسیار دیر به پزشک مراجعه کرده است .

برخی از خدمات دکتر بهنام نصیری

تعویض مفصل زانو