تشخیص پارگی تاندون ها

التهاب تاندون یا تاندونیت، به التهاب پیوند اصلی بین استخوان ها و عضلات گفته می شود و اغلب درتمام اندام رخ می دهد، که باعث درد شدید در آن قسمت آسیب دیده می شود. دو نوع پارگی تاندون وجود دارد. پارگی تاندون جزئی که فقط به بافت آسیب می رساند. و پارگی تاندون کلی که پارگی یا سوراخ کامل را شامل می شود. از علل مهم پارگی تاندون ها، تخریب و آسیب دیدگی می باشد. تشخیص پارگی تاندون ها باید هرچه زودتر انجام شود  .

علائم پارگی تاندون پا

درد : زمان وقوع آسیب می تواند بسیار دردناک باشد و ناحیه آسیب دیده به شدت درد می گیرد. معمولاً زمانی که بیمار بخواهد پایش را حرکت دهد یا روی آن بایستد، درد بیشتری را تجربه می کند.

ورم، قرمزی و گرما : ناحیه آسیب دیده معمولاً ورم کرده و قرمز می شود و ممکن است نواحی اطراف آن گرم تر از حالت عادی شود.

ضعف یا از دست دادن توانایی حرکتی : بیمار معمولاً از انجام حرکاتی که پیش از این به راحتی انجام می داده، باز می ماند و هنگام ایستادن، احساس خستگی و لرزش می کند.

در صورت مشاهده هر کدام از علائم مذکور، به پزشک مراجعه کنید. در صورت مراجعه به موقع به پزشک و تشخیص درست، احتمال ترمیم و درمان قطعی بیشتر است.

دکتر بهنام نصیری متخصص ارتوپدی ، جراح و متخصص بیماری های استخوانی و مفاصل ، آرتروسکوپی ، تعویض مفاصل ارتوپد خوب در تهران می باشد . تجربیات بسیاری را کسب کرده است و توانسته است بیماران زیادی را بهبود ببخشد اگر شما هم جز افرادی هستید که دچار پارگی تاندون پا شده اید می توانید به همراه دکتر نصیری جهت درمان آن اقدام نمائید . جهت تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های تماس 02177844569 – 02177825556-02188878411 – 02188788671 تماس حاصل نمائید .

علل پارگی تاندون پا

تاندون پا معمولاً در اثر ضربه بیش از حد به پا و یا فشار ناگهانی به آن، پاره می شود. همچنین تکرار مککر یک حرکت خاص که باعث فشار به پاشنه و ساق پا می شود (ورزشکارانی که حرکات سنگینی انجام می دهند)، می تواند منجر به پارگی شود. در افراد با قوس بالای کف پا، احتمال خطر پارگی تاندون بیشتر است.

تشخیص پارگی تاندون ها

اگر بیمار در صورت قرار دادن کمپرس آب سرد، بر روی قسمتی که پارگی تاندون در آن ایجاد شده، بهبودی پیدا نکرد و درد او بیشتر و حادتر شد، باید حتما به پزشک و یا متخصص مراجعه نماید و از انجام حرکات ورزشی سنگین و فعالیت های فیزیکی روزمره حد الامکان اجتناب نماید.
پزشک معالج بعد از صحبت در مورد علل پارگی تاندون ها، بعد از بررسی تاندونیت اقدام به تشخیص و درمان پارگی ایجاد شده، می نماید.
تشخیص پارگی در ابتدا با معاینه بالینی و فیزیکی صورت می گیرد. سپس به تجویز اشعه یا تصویر بر اساس محل پارگی اقدام می نماید. آزمایش سوزن Needle test که متخصص با یک سوزن از راه پوست به داخل تاندون آشیل بالاتر از جایی که حدس می زند پاره شده باشد، فرو می کند و سپس قسمت آسیب یا پاره شده را تکان می دهد، در صورت سلامت تاندون، انتهای بیرونی سوزن به بالا و پایین می رود ولی در صورت پاره بودن تاندون آشیل با حرکت دادن قسمت مذکورسوزن به بالا و پایین نمی رود.
آزمایش دیگر فشار است. پزشک دستگاهی را که با آن فشار خون بیماران را می گیرند به دور قسمت پاره قرار می دهد و آن را تا نیمه از هوا پر می کند. در صورت سلامت تاندون، با حرکت دادن آن ناحیه به بالا و پایین باید مقدار فشاری را که دستگاه نشان می دهد، کم و زیاد شود و در صورت پاره بودن تاندون این فشار با حرکت تغییر نمی کند. برای تشخیص پارگی تاندون، آزمایش های دیگری مانند: آزمایش نمونه خون، رایوگرافی، سونوگرافی، تست تامسون، تصویر برداری با اشعه ایکس، MRI، ارتوپدی و… وجود دارد.
تشخیص پارگی تاندون ها ، باید زود اقدام شود و شرط موفقیت‌ آمیز بودن ترمیم پارگی تاندون،‌ رعایت دستور العمل هایی است که پزشک یا ارتوپد تجویز نموده است. اگر تشخیص یا درمان دیر اقدام شود، به هم پیوستن مجدد بافت ها بسیار دشوار خواهد شد و جای زخم بزرگ و باعث کاهش جریان خون در بیمار می شود. انجام جراحی و یا فیزیوتراپی منظم و مستمر پس از تشخیص، این عارضه را درمان می نماید.که پزشک معالج معمولاً براساس پارگی‌های کامل و یا جزئی بهترین روش را انتخاب می نماید. اما پارگی ناقص و جزیی تاندون را می‌ توان بدون نیاز به جراحی و با روش‌های محتاطانه درمان کرد.

درمان

درمان پارگی تاندون پا بستگی به درجه آسیب ، سلامت کلی بدن و آمادگی جسمی فرد دارد. در هر صورت درمان های زیر به بیمار پیشنهاد می شود:

استراحت : بهتر است مدتی از انجام فعالیت های بدنی که به ناحیه آسیب دیده فشار وارد می کند، خودداری کنید.

کمپرس آب یخ : کمپرس آب یخ می تواند جهت رفع درد و ورم ناحیه آسیب دیده تا حدی موثر باشد. مقداری یخ داخل یک کیسه قرار داده و دور آن حوله یا پارچه ای ببندید.درست پس از وقوع آسیب به مدت 20 دقیقه روی محل قرار دهید. و همچنین 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید. از گذاشتن یخ مستقیماً روی محا خودداری کنید. پس از بهبودی کامل بهتر است برای مدتی جهت اطمینان، بعد از انجام فعالیت ورزشی، از کمپرس آب یخ استفاده کنید.

مصرف دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) : داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن می توانند از شدت درد و ورم پس از آسیب بکاهد. دوز مصرفی مناسب و مدت زمان مورد نیاز جهت مصرف دارو، توسط پزشک تجویز می گردد.

آتل یا گچ گرفتن : پزشک در قدم اول اقدام به تشخیص پارگی تاندون ها می نماید .احتمالاً جهت ثابت نگه داشتن پا و بهبود سریعتر، پیشنهاد بستن آتل می دهد و یا پا را گچ می گیرد.

تشخیص پارگی تاندون ها

تزریق کورتون : تزریق کورتون از التهاب و درد ناحیه آسیب دیده می کاهد. پزشک می تواند نوع و میزان کورتون مورد نیاز را برای بیمار تجویز کند.

فیزیوتراپی و نرمش : نرمش هایی که باعث کشش ماهیچه های ساق پا شوند می توانند در روند بهبودی موثر باشند. برای شروع، یک فیزیوتیراپ به بیمار آموزش های لازم را جهت انجام صحیح حرکان کششی می دهد.

جراحی : در صورتی که تاندون پا کاملاً گسسته باشد و درد و ورم در ناحیه پشت پا ادامه داشته باشد، برای ترمیم یا تعویض تاندون پا جراحی تنها راه درمان است. همچنین جراحی به منظور برداشتن بافت ملتهب اطراف تاندون یا تغییر وضعیت ماهیچه یا استخوان که تاندون به آن وصل است، پیشنهاد می گردد.

برخی از خدمات دکتر بهنام نصیری

تعویض مفصل زانو