تعویض مفصل زانو

اگر زانوی شما بدلیل یک حادثه یا توسط آرتروز آسیب دیده باشد، ممکن است برای انجام فعالیتهای ساده مانند راه رفتن یا صعود کردن از پله ها با مشکل مواجه شوید. حتی ممکن است شروع به احساس درد در هنگام نشستن یا دراز کشیدن کنید.

تعویض مفصل زانو

اگر درمان های غیر جراحی مثل داروها و فیزیوتراپی دیگر مفید نباشد، ممکن است بخواهید جراحی کامل جراحی زانو را در نظر بگیرید. جراحی تعویض مفصل زانو روش آخری می باشد که در نظر گرفته می شود، جراحی  یک روش صحیح و موثر برای از بین بردن درد، اصلاح فرمول پا و کمک به فعالیت های طبیعی بدن است.

جراحی تعویض مفصل زانو ابتدا در سال 1968 انجام شد. از آن به بعد، پیشرفت در مواد و تکنیک های جراحی اثر مهمی داشته است. تعویض مدفصل زانو یکی از موفق ترین روش ها می باشد که باید حتما توسط یک متخصص ارتوپد خوب انجام گیرد این جراحی نیاز به تجربه و مهارت بالای جراح دارد .

این که آیا شما تازه شروع به بررسی گزینه های درمان کرده اید یا قبلا تصمیم گرفتید جراحی تعوض مفصل زانو را انجام دهید، این مقاله به شما در مورد این روش ارزشمند کمک می کند. تعویض مفصل زانو همان طور که گفته شد آخرین گزینه می باشد و زمانی که سایر روش ها موثر واقع نشد، جراحی تعوض مفضل زانو انجام می گیرد.

علت

شایعترین علت درد و ناتوانی مزمن زانو، آرتریت است. اگر چه انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد، بیشتر درد زانو تنها به سه نوع است: آرتروز، آرتریت روماتوئید و آرتریت پس از ضربه.

آرتروز. این نوع “آرتروز و سوزش” مربوط به سن است که معمولا در افراد 50 ساله و بالاتر اتفاق می افتد، اما ممکن است در جوانان نیز رخ دهد. غضروف که روی استخوان زانو قرار دارد، نرم و راحت می شود و سپس استخوان ها در برابر یکدیگر قرار می گیرند، باعث درد زانو و سفتی می شوند.

آرتریت روماتوئید: این یک بیماری است که در آن غشای سینوویال که در اطراف مفصل قرار دارد، ملتهب و ضخیم می شود. این التهاب مزمن می تواند به غضروف آسیب برساند و در نهایت باعث از دست رفتن غضروف، درد و سفتی شود. آرتریت روماتوئید شایعترین شکل یک گروه از اختلالات است که به معنای “آرتریت التهابی” است.

آرتروز پس از ضربه: بروز این مشکل می تواند آسیب جدی زانو را دنبال کند. شکستگی استخوان های اطراف زانو یا آسیب دیدگی  رباط زانو ممکن است به غضروف مفصلی در طول زمان آسیب برساند،و در نتیجه باعث درد زانو و محدود کردن عملکرد زانو  شود.

آماده سازی برای جراحی

ارزیابی پزشکی

اگر تصمیم به عمل تعویض مفصل زانو  دارید، جراح ارتوپد شما ممکن است از شما چندین هفته قبل از عمل، یک معاینه فیزیکی کامل را انجام دهد. این معاینه لازم و ضروری است تا اطمینان حاصل شود که به اندازه کافی سالم هستید و شرایط لازم  برای این جراحی را دارید یا خیر بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، ممکن است قبل از عمل جراحی، توسط یک متخصص مانند یک متخصص قلب ارزیابی شوند.

آزمایشات لازم

برای کمک به جراح ارتوپد در جراحی، ممکن است لازم باشد چند آزمایش مانند نمونه خون، ادرار، نوار قلب و … مورد نیاز باشد.

داروها

در رابطه با داروهایی که مصرف می کنید حتما اطلاعات لازم را در اختیار متخصص ارتوپد خود قرار دهید .

برنامه ریزی اجتماعی

اگر چه شما می توانید به زودی پس از جراحی بر روی عصا یا واکر راه بیافتید، برای چندین هفته به کارهایی مانند پخت و پز، خرید، حمام کردن و انجام لباس های شسته شده نیاز خواهید داشت.

اگر به تنهایی زندگی می کنید، حتما یک همراه در کنار خود داشته باشید ، انجام فعا لیت های اجتماعی شما تا چند روز به تاخیر می افتد . بعد از گذراندن دوران بهبودی می توانید با تایید جراحتان فعالیت های روزانه خود را از سر گیرید.

کاندیدای مناسب برای این جراحی

هیچ محدودیتی برای سن یا وزن مطلق برای تعویض مفصل زانو وجود ندارد.

توصیه های جراحی بر اساس درد و ناتوانی بیمار، است نه سن بیمار برای انجام این جراحی باید در ابتدا توسط متخصص ارتوپد معاینات لازم صورت گیرد و در صورتی که نیاز به جراحی بود و جراحی برای برطرف کردن مشکل آخرین گزینه بود سن بیمار در نظر گرفته نمی شود . اکثر بیماران که نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو دارند، سن 50 تا 80 سالگی دارند، اما جراحان ارتوپدی بیماران را به صورت جداگانه ارزیابی می کنند. جایگزین های زانو در تمام سنین، از نوجوان جوان با آرتریت نوجوانان تا بیمار سالمند مبتلا به آرتریت دژنراتیو، به طور موفقیت آمیزی انجام شده است.

نحوه جراحی

به طور معمول انجام این جراحی 1 تا 2 دو ساعت به طول می انجامد ، که شامل مراحل زیر می باشد .

۱آماده کردن استخوان

در مرحله اول تعویض مفصل زانو، غضروف و استخوان های آسیب دیده برداشته می شود .

۲قرار دادن ایمپلنت های فلزی

بعد از برداشتن غضروف و استخوان های آسیب دیده نوبت به قرار دادن ایمپلنت های فلزی می رسد ، این مرحله نیاز به دقت بالای جراح دارد ، غضروف و استخوان های برداشته شده با نوع فلزی آن جایگزین می شوند .

۳روکش کردن کشکک زانو

انجام این مرحله توسط برخی از جراحان صورت می گیرد در این مرحله قسمت زیرین کشکک زانو بریده میشود و توسط یک ماده پلاستیکی پوشانده می شود

۴قرار دادن فضا دهنده

مرحله نهایی در تعوض مفصل زانو قرار دادن فضا دهند می باشد که بین قسمت های فلزی قرار داده میشود تا آن را لغزنده و نرم کند.

اقدامات لازم بعد از جراحی

مدیریت درد

پس از جراحی، شما احساس درد می کنید. این قسمت طبیعی فرایند بهبودی است. پزشک و پرستاران برای کاهش درد شما تلاش خواهند کرد که سریعتر از جراحی بهبود یابید.

داروها اغلب برای تسکین درد کوتاه مدت بعد از جراحی تجویز می شوند. بسیاری از انواع داروها برای کمک به درمان درد، از جمله داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (داروهای ضد التهابی) و بیحس کننده های موضعی در دسترس هستند. پزشک شما ممکن است ترکیبی از این داروها را برای بهبود تسکین درد شما استفاده کند.

پیشگیری از لخته شدن خون

جراح ارتوپد شما ممکن است یک یا چند اقدام را برای جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش تورم پا انجام دهد.

حرکت پا و مچ پا نیز بلافاصله پس از جراحی تشویق می شود تا جریان خون در عضلات پا افزایش یابد تا از تورم پا و لخته های خون جلوگیری شود.

فیزیوتراپی

اکثر بیماران بعد از عمل جراحی زانو خود نیاز به فیزیوتراپی دارند. در برخی موارد، بیماران شروع به حرکت زانو خود را در روز اولیه بعد از جراحی می کنند. یک متخصص فیزیوتراپی تمرینات خاصی را برای تقویت پا و بازگرداندن حرکت زانوی شما در نظر می گیرد ، به هیج عنوان نسبت به توصیه های جراحتان بی توجه نباشید  راه رفتن و دیگر فعالیت های روزمره طبیعی را به زودی پس از عمل جراحی با تایید پزشکتان انجام دهید .

برای بازگرداندن حرکت در زانو و پای خود، جراح شما ممکن است از پشتیبانی زانو استفاده کند، در حالی که در رختخواب هستید، به آرامی زانو را حرکت می دهد. این دستگاه یک دستگاه ورزشی مداوم غیر فعال (CPM)نامیده می شود. برخی از جراحان بر این باورند که دستگاه CPM با افزایش گردش خون کمک شایانی در حرکت عضلات پای شما بهبود می کند

مراقبت های لازم در منزل

موفقیت جراحی شما عمدتا بستگی به چگونگی انجام دستورالعمل های جراح ارتوپد در خانه در طی چند هفته اول بعد از جراحی خواهد داشت.

مراقبت از زخم

. چندین هفته پس از جراحی، بخیه ها و پانسمان ها برداشته می شوند. به منظور جلوگیری از بروز عفونت مراقبت از زخم ها بعد از تعویض مفصل زانو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد از تماس آب  به زخم اجتناب نمایید  تا  زخم کاملا خشک شود.

رژیم غذایی

یک رژیم متعادل، اغلب با مکمل آهن، برای کمک به بهبود زخم و بازگرداندن قدرت عضلانی مهم است.

فعالیت

ورزش یک جزء حیاتی مراقبت در خانه است، به ویژه در چند هفته اول بعد از جراحی. شما باید بعد از گذشت مدتی از جراحی ورزش را با تایید جراحتان آغاز نمایید برخی از فعالیت ها ممکن است در روز های اول با درد همراه باشد .

عوارض احتمالی جراحی

میزان بروزعوارض پس از تعویض مفصل زانو بسیار کم است. عوارض جدی مانند عفونت مفصل زانو در کمتر از 2٪ از بیماران رخ می دهد. بیماری های مزمن احتمال بروز عوارض را افزایش می دهد.

قبل از جراحی، با جراح ارتوپدی خود، به طور کامل با نگرانی های خود بحث کنید.

عفونت ممکن است در زخم یا عمق پروتز رخ دهد. ممکن است در بیمارستان یا پس از رفتن به خانه اتفاق بیفتد. حتی ممکن است چند سال بعد نیز رخ دهد. عفونت های کوچک در ناحیه زخم به طور کلی با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. عفونت های عمده یا عمیق ممکن است نیاز به عمل جراحی و حذف پروتز داشته باشد. هر گونه عفونت در بدن شما می تواند به جایگزینی مشترک شما گسترش یابد.

لخته شدن خون: لخته های خون در رگ های پا یکی از شایع ترین عوارض جراحی جایگزین زانو هستند. که احتمال بروز آن بسیار نادر است .

مشکلات ایمپلنت اگرچه طرحهای ایمپلنت و مواد، و همچنین تکنیکهای جراحی، به پیشرفت ادامه می دهند، سطوح ایمپلنت ممکن است از بین بروند.

آسیب عصبی عضلانی یکی از عوارض نادی است که ممکن است بروز پیدا کند، آسیب به اعصاب و یا عروق خونی اطراف زانو می تواند در طول عمل جراحی رخ دهد.

سوالات متداول در رابطه با تعویض مفصل زانو

در رابطه با تعویض مفصل زانو سوالات متداولی پرسیده می شود که در این قسمت این سوالات را مطرح می کنیم تا شما پاسخ آن را دریافت نمایید و در این زمینه اطلاعات لازم را بدست اورید .

آیادر سنین بسیار بالا  مشکلات طبی  ممنوعیت را در جراحی مفصل زانو بوجود می آورد؟

باید در نظر داشت که هیچ عمل جراحی نمی تواند فاقد خطر باشد ، بنابرین عمل تعویض مفصل زانو نمی تواند بدون عارضه باشد و احتمال بروز عوارض احتمالی بعد از این جراحی وجود دارد که در سنین بالاتر و نیز با وجود مشکلات طبی طبیعتا احتمال بروز این عوارض افزایش پیدا می کند. اکثر افرادی که تحت انجام این جراحی قرار می گیرند افراد در سنین بالا می باشند که بدلیل افزایش سن مفصل زانو آن ها دچار آسیب دیدگی شده است در صورتی که آمادگی های قبل از جراحی بصورت صحیح انجام گیرد و فرد شرایط لازم را برای جراحی داشته باشد ممنوعیت برای این جراح بعد از تایید پزشک وجود ندارد

آیا داشتن اضافه وزن بسیار بالا ممنوعیت را برای تعویض مفصل زانو بوجود می آورد ؟

برای تعویض مفصل زانو بیمار باید دارای شرایط لازم باشد در موارد که فرد اضافه وزن بسیار بالایی دارد بعد از بررسی هایی که توسط پزشک صورت می گیرد تشخیص داده می شود که آیا تعویض مفصل زانو به صلاح بیمار است یا خیر ؟ همانطور که میدانید اضافه وزن بالا باعث تخریب مفصل می گردد، به همین علت وزن بالا بروی مفصل مصنوعی بکار گرفته شده می تواند اثر مخرب داشته باشد .

تفاوت تعویض مفصل زانو با تعویض کشکک زانو در چیست ؟

تعویض کشکک زانو همان تعویض مفصل زانو می باشد ، تعویض کشکک زانو یک اصلاح غلط می باشد که در بین عموم مردم وجود دارد .

برای عمل تعویض مفصل زانو مدت زمان بستری در بیمارستان چقدر است ؟

در شرایط عادی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو بین 4 روز تا یک هفته بیمار در بیمارستان بستری می شود تا مراقبت های لازم به خوبی صورت گیرد ، در زمان بستری بیمار می تواند به کمک واکر شروع به راه رفتن نماید

ماندگاری پروتز هایی که در تعویض مفصل زانو مورد استفاده قرار می گیرد چه مدت است ؟

پروتز هایی که در تعویض مفصل زانو مورد استفاده قرار می گیرد بین 10 تا 15 سال ماندگاری دارد ، امروزه با پیشرفت هایی که در حوزه علم مهندسی پزشکی و ساخت پروتز صورت گرفته است ، کیفیت پروتز هایی که مورد استفاده قرار می گیرد بسیار بالا است . بعد از گذشت این مدت و مشکل دار بودن پروتز ها می توان پروتز دیگری را با جراحی مجدد جایگزین کرد .

برخی از خدمات دکتر بهنام نصیری

تعویض مفصل شانه