دیسک کمر

خمیدگی قامت و کاهش طول قد یکی از مواردی است که در افراد با افزایش سن جلب توجه می کند . این حالت معمولا در اثر شکستگی های تدریجی و حتی بدون علامت ستون فقرات به دلیل پوکی پیشرونده استخوان بروز می کند . حفظ وزن مناسب ، نرمش های تقویت کننده ماهیچه ها ، استفاده صحیح از مقادیر کافی کلسیم و در صورت لزوم مکمل های خوراکی ، موجب کاهش احتمالی ایجاد چنین مشکلاتی می شوند .

فتق دیسک

فتق دیسک در نواحی مختلف موجب علائم متفاوتی خواهد شد . ممکن است ، نواحی دردناکی و نیز علامتدار ( گزگز یا مور مور شدن ) در دیسک های بالای پشت ، و یا در محل های مبتلا در فتق دیسک های پایین تر از نواحی قبل نشان داده شده است .

دیسک کمرعلائم شایع پارگی دیسک

برخی از علائم شایع پارگی دیسک بین مهره ای در قسمت تحتانی کمر شامل موارد زیر است :

• درد نواحی تحتانی کمر، باسن، ران، یا ساق پا ، درد سیاتیک ( که معمولا در اثر حرکت شدیدتر می شود ) و گرفتگی عضلات .
  • در معاینه ممکن است علائمی مانند از بین رفتن رفلکس های عمقی تاندون ها، حساسیت شدید در مسیر توزیع ریشه های عصب ، از دست دادن اختیار ادرار و مدفوع، تحلیل رفتن ، ضعف و یا فلج عضلات مشاهده شود.
  • همچنین در اینگونه موارد سرفه ، عطسه ، بلند کردن نادرست اشیاء ، زور زدن و دفع مدفوع ، خم شدن و بالا آوردن مستقیم پا موجب تشدید درد بر اثر کشیدگی و فشار ریشه های عصبی خواهد شد .

بسیاری از شما بیمارانی را دیده اید که به دلیل پارگی دیسک کمر دچار کجی ستون فقرات شده اند . در بسیاری از موارد شخص مبتلا علت پیدایش این حالت را نمی داند و گاهی فکر می کند که توده ای غیر طبیعی در لگن خاصره وجود دارد . غافل ار اینکه فتق شدید و بیرون زدگی دیسک موجب این حالت شده است و در حقیقت این یک واکنش طبیعی بدن آن ها جهت کاهش فشار بر ریشه های عصبی می باشد . فشار بر ریشه باعث می شود که بدن در فرم کج شدن قرار گیرد و کمردرد ایجاد نماید.

درمان پارگی دیسک

افراد مبتلا به پارگی دیسک در نهایت به انجام عمل جراحی نیاز خواهند داشت . اجتناب از آزاد سازی ریشه ی عصبی در این افراد می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به ریشه های عصبی و نیز دیسک های مجاور وارد سازد .

دکتر بهنام نصیری متخصص ارتوپدی ، جراح و متخصص بیماری های استخوانی و مفاصل ، آرتروسکوپی ، تعویض مفاصل ارتوپد خوب در تهران می باشد . تجربیات بسیاری را کسب کرده است و توانسته است بیماران زیادی را بهبود ببخشد اگر شما هم جز افرادی هستید که از بیماری های مفاصل رنج می برید می توانید به همراه دکتر نصیری جهت درمان آن اقدام نمائید . جهت تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های تماس ۰۲۱۷۷۸۴۴۵۶۹ – ۰۲۱۷۷۸۲۵۵۵۶-۰۲۱۸۸۸۷۸۴۱۱ – ۰۲۱۸۸۷۸۸۶۷۱ تماس حاصل نمائید .

تاثیر ورزش بر دیسک کمر

ورزش همچنان که می تواند برای سلامت بدن مناسب باشد ، انجام غیر اصولی و نادرست آن می تواند به همان اندازه به بدن آسیب برساند. برای مثال دراز نشست به وسیله بسیاری از افراد برای کاهش سایز شکم پیشنهاد می شود ، غافل از اینکه همین ورزش به ظاهر خوب اگر با اصول علمی انجام نشود ، می تواند موجب فشار بیش از حد بر دیسک های کمر شده و حتی موجب پارگی آن ها شود .

نتیجه گیری

دیسک کمر و مشکلات ناحیه ستون فقرات در انجام امور زندگی بسیار مهم هستند چرا که با کوچک ترین آسیب می تواند فعالیت های روزمره را مختل نماید . در نتیجه توصیه می شود در صورت داشتن علائم به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید تا اقدامات لازم صورت گیرد .

شانزده − چهار =