شکستگی لگن

با افزایش سن در جامعه و افراد سالمند بالای ۶۵ سال با توجه به بهبود سلامت در کشور طبیعتا بیماری ها مربوط به این افراد هم افزایش می یابد . یکی از بیماری های که در این افراد دیده می شود تروماهای در ناحیه دست، زانو، لگن و … وجود دارد . شیوع شکستگی لگن عموما در زنان مسن بیشتر است .

از مهم ترین علل شکستگی استخوان لگن در سالمندان پوکی استخوان است که این افراد، با توجه به تحمل کم دچار این تروماها می شوند . آنچه خیلی مهم است این است که این شکستگی فرد را به چالش بزرگی می اندازد . اغلب افرادی که دچار این عارضه می شوند، تحت عمل جراحی قرار می گیرند و بسیاری از آن ها با ناتوانی و عوارض شدیدی روبه رو می شوند .

شکستگی لگن

تفاوت شکستگی در سالمندان و جوانان

شکستگی در افراد جوان و سالمندان هر دو شیوع بسیاری دارد اما در جوانان به دلیل فشارهای سنگین نظیر سانحه های رانندگی، آسیب های ورزشی سقوط از ارتفاع و … رخ می دهد، معمولا شکل شکستگی ها متفاوت است .

عموما در افراد مسن در حقیقت تروما و ضربه بسیار سبک است . ضعیف بودن استخوان در افراد مسن باعث می شود تا آنان دچار شکستگی شوند و شکل شکستگی آن ها با افراد جوان متفاوت است .

علل شکستگی استخوان لگن

• پوکی استخوان
  • استعمال دخانیات
  • کمبود ویتامین D
  • کمبود کلسیم
  • ژنتیک
  • عدم فعالیت های ورزشی

علائم شکستگی لگن در سالمندان

درد های شکستگی ناحیه هیپ، ناحیه کشاله ران و این نوع درد ها ارتباط با کمر پیدا می کند . لذا پیشنهاد می شود مخصوصا در افراد سالخورده زمانی که زمین خوردند و دردی داشتن که منجر به عدم راه رفتن آن ها شد حتما به متخصص ارتوپد مراجعه نمایند تا اطمینان حاصل کنند که شکستگی وجود دارد یا خیر ؟

عدم راه رفتن فرد پس از آسیب و شکستگی لگن و احساس درد شدید در ناحیه آسیب دیده از علائم شکستگی لگن می باشد . سفتی، کبودی، ورم و خون مردگی در اطراف ناحیه آسیب دیده به وضوح قابل مشاهده است . معمولا پای آسیب دیده به خارج از بدن متمایل و کوتاه تر می شود .

دکتر بهنام نصیری متخصص ارتوپد با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۲۱۸۸۷۸۸۶۷۱ – ۰۲۱۷۷۸۲۵۵۵۶ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

عوارض شکستگی لگن

• زخم بستر
  • عفونت ادراری
  • لخته شدن خون در ساق پا و انتقال آن به سایر نقاط بدن

شکستگی استخوان در کودکان

شکستگی های بدون جابجایی خیلی راحت تر از شکستگی های با جابجایی درمان خواهند شد . تنها تفاوت بین کودکان و بزرگسالان که در شکستگی استخوان آن ها وجود دارد، این است که ممکن است جابجایی صورت نگیرد . شکستگی استخوان در کودکان علائم خاصی ندارد و تنها با درد و تورم وجود داشته باشد .

درمان به موقع می تواند از بدشکلی و دفرمگی ها پیشگیری نماید . در بعضی از کودکان اگر خط شکستگی استخوان جابجا شود، در صورتی که به موقع درمان نشود می تواند در آینده موجب بدشکلی های استخوانی شود .

درمان شکستگی لگن

هدف از درمان شکستگی استخوان لگن این است که فرد به شرایط قبل از عمل بازگردد . لذا بهتر است فرد در اولین فرصت به درمان و جراحی شکستگی استخوان لگن بپردازد تا از بروز عوارض جدی تر پیشگیری شود .

پس از عمل جراحی بسیار موفق هم خطرات بسیاری وجود دارد که رعایت توصیه های متخصص ارتوپد پس از جراحی بسیار حائذ اهمیت می باشد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر به جراح ارتوپد خوب در تهران مراجعه نمایید .