همه چیز درباره پارگی رباط صلیبی

پارگی رباط صلیبی

از جمله رباط هایی که به حفظ استحکام زانو کمک می کند رباط صلیبی قدامی است. با آسیب دیدن این قسمت احساس خمیده شدن زانو به وجود می آید که برای بیمار آزار دهنده است. این مشکل به دلایل مختلف ایجاد می شود که در ادامه به توضیح بیشتر آن می پردازیم. با ما همراه باشید تا در ادامه اطللاعات بیشتری در مورد این آسیب دیدگی به دست آورید.

رباط زانو

دلایل پارگی رباط صلیبی

رباط صلیبی به علت زمین خوردن با یک پا، وقتی پا روی زمین قرار دارد زانو دچار چرخش شود و یا ایجاد آسیب و تروما به زانو به وجود می آید.

نشانه های آسیب به رباط صلیبی قدامی

زمانی که رباط صلیبی قدامی دچار آسیب شود با درد همراه است. این درد باعث می شود فعالیت های ورزشی و یا فعالیت های روزانه مانند راه رفتن و یا بالا و پایین رفتن از پله ها غیر ممکن شود. در برخی موارد با معاینه جراح ارتوپد انجام جراحی برای بهبود عملکرد زانو توصیه می شود.

رابط صلیبی قدامی چیست؟

در اجزای پا عضوی وجود دارد که استخوان های را به هم وصل می کند که با نام رباط و رشته های فیبر قوی معرفی می شود. حال در اجزای زانو ، رباط صلیبی قدامی یکی از اجزای چهار رباط است که فمور را به تیبیا وصل می کند. به طوری که این رباط به ناحیه پشت و زیر زانو وصل شده و به صورت اوریب خود را به قسمت تیبیا می رساند.

علائم پارگی رباط صلیبی

پارگی این جز از بدن نشانه و علائم مختلف دارد که می توان به بخشی از ان که شایع تر است اشاره نمود مانند :

• درد زیاد و یکباره
  • بعد از آسیب دیدگی چار تورم می شود
  • کشیدگی زانو در هنگام راه رفتن و یا عبور از پله ها
  • دامنه حرکت زانو محدود می شود
  • غیر قابل تحمل بودن وزن بدن
  • احساس بی حسی مفصل ها و سفت شدن آن ها

با وجود این علائم اگر درمانی صورت نگیرد، ممکن است بعد از چن هفته ورم کاهش یابد و یا درد از بین رود اما مقاومت طبیعی خود را از دست می دهد و مانند قبل کارایی نخواهد داشت.

پارگی رباط صلیبی

درمان پارگی رباط صلیبی

برای درمان این مشکل راه حل های مختلف جراحی و یا غیر جراحی وجود دارد که با توجه به شدت بیماری سنجیده و انتخاب می شود.

برخی از درمان های غیر جراحی عبارتند از :

• استفاده از کمپرس یخ
  • خودداری از فعالیت هایی که باعث درد پا می شود مانند دویدن
  • بالا نگه داشتن پاها
  • بستن قسمت مورد نظر با پانسمان محکم
  • آتل بندی زانو
  • فیزیوتراپی

دکتر بهنام نصیری متخصص ارتوپد با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۲۱۸۸۷۸۸۶۷۱ – ۰۲۱۷۷۸۲۵۵۵۶ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

درمان با استفاده از جراحی

جراحی به بازسازی و ترمیم رباط با بهره گیری از گرافت است. زمانی که شرایط بخیه زدن رباط صلیبی وجود نداشته باشد ، پیشنهاد می گردد و از گرافت بدن خود بیمار یا گرافت اهدایی استفاده می شود.

کلام آخر

با توجه به موارد ذکر شده پارگی رباط صلیبی می تواند به زانو آسیب جدی وارد کند که باید در صورت وجود علائم ، در سریع ترین زمان به متخصص ارتوپد خوب مراجعه نمایید. درمان در زمان های شروع می تواند در روند بهبودی تاثیر مفیدی داشته باشد و در گام های ابتدایی و بدون نیاز به جراحی درمان را طی نمود.

سه × دو =