کمر درد و راه های پیشگیری از آن

کمر درد

هشتاد و پنج درصد علل دردهای کمری ناشناخته است . نود درصد بیماران پس از یک حمله کمر درد، در عرض شش هفته به سر کار خود بازمی گردند .

اکثر بیماران با گذشت زمان بهبود می یابند . کمر درد، دومین علت شایع تاخیر یا عدم حضور به سر کار می باشد . چهار درصد بیماران مبتلا به کمر درد، دچار کمر درد دائمی بیش از شش ماه می شوند . بیشترین فشار وارد شده به دیسک در حالت نشسته با بیست درجه خمیده به جلو و حمل بیست کیلو گرم با دست می باشد .

کمر درد و راه های پیشگیری از آن

کمر درد – دید کلی

با نگه داشتن وزنه یا اجسام نزدیکی به بدن، نیروهای وارد کننده ی فشار به ستون فقرات کمری کاهش می یابد .

انجام فعالیتهای یوگا و ورزش در حالت نشسته باعث کاهش فشار به ستون فقرات و دیسک ها می شود .

علائم کمر درد

درد آرتریتی: خشکی و درد پس از فعالیت، با استراحت بهتر می شود، درد در هنگام راه رفتن

اسپوند یلوآرتروپاتی ها: درد در هنگام استراحت، بهبود با فعالیت، کاهش تحرک ستون فقرات

مکانیکی: درد با حرکت، ممکن است به اندام تحتانی تیر کشد؛ با استراحت بهتر می شود .

وضعیتی: درد پیشرونده در هنگام فعالیت و در طول روز؛ برطرف شدن با دراز کشیدن

میوفاشینال: درد، خشکی و کوفتگی با بی فعالیتی؛ با فعالیت بهتر می شود در طول روز بدتر می شود؛ با تنش و استرس بدتر می شود؛ با استراحت بهتر نمی شود؛ پا لمس درد ایجاد می شود.

دکتر بهنام نصیری متخصص ارتوپد با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۲۱۸۸۷۸۸۶۷۱ – ۰۲۱۷۷۸۲۵۵۵۶ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

راه های جلوگیری از کمر درد

• جلوگیری از چاقی یا عدم تناسب اندام
  • در هنگام کار و مطالعه در پشت میز، در وضعیت مناسب قرار بگیرید .
  • نحوه صحیح رانندگی کردن را بیاموزید .
  • حین برداشتن اجسام از روی زمین زانوها را خم کرده و کمر را خم نکنید .
  • نحوه صحیح برداشتن کودک از زمین را رعایت نمایید و حین برداشتن کودک کمر را خم نکنید .
  • نحوه صحیح عوض کردن پوشاک و حمل اشیاء را رعایت نمایید و کمر خود را خم نکنید .
  • ورزش کنید .
  • سیگار نکشید .
  • در حالی که روی صندلی نشسته اید از زمین حتی بار سبک بلند نکنید و برای زمان طولانی بی حرکت سراپا نایستید .
  • از کفش پاشنه بلند استفاده نکنید بهتر است کفش شما پاشنه کوچک داشته باشد .
  • زمانی که می خواهید از تختخواب بلند شوید در ابتدا پاها را کنار تخت آویزان کنید سپس اقدام به بلند شدن نمایید .
  • حین خوابیدن به پهلو بهتر است زانو ها ۹۰ درجه خم شود و بین پاها بالش کوچکی قرار گیرد .
  • راه رفتن با سرعت ملایم را با ۱۵ دقیقه در روز شروع کرده و بتدریج افزایش دهید.
  • هرگز طولانی مدت رانندگی نکنید بهتر است پس از مدتی رانندگی پیاده شوید و چند دقیقه را بروید .

درمان کمر درد

درمان کمر درد رابطه مستقیمی با نوع درد و آنچه که موجب آن می شود دارد، درمان دارویی، تزریقات، فیزیوتراپی و ورزش کردن و در نهایت جراحی می تواند از روش های درمان این نوع عارضه باشد . روش های درمانی پس از معاینه متخصص ارتوپد مشخص می گردد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر به جراح ارتوپد خوب در تهران مراجعه نمایید .

برخی از خدمات دکتر بهنام نصیری :

گودی کمر

پوکی استخوان