کیست زانو

تجمع مایع در پشت زانو، کیست زانو و یا کیست بیکر Baker’s cyst نام دارد، و باعث محدود شدن دامنه حرکتی زانو و سفتی این ناحیه می شود. این کیست می تواند هنگام خم کردن زانو، با درد همراه باشد. معمولا مشکلاتی از قبیل آرتروز و یا آسیب های غضروفی، می تواند منجر به شکل گیری کیست زانو شود.

مایع سینوویال، مایع شفافی است که به طور طبیعی در فضای داخلی زانو در گردش می باشد. اما گاهی تولید این مایع، بیش از حد طبیعی می شود، و به قسمت پشتی زانو راه پیدا می کند، این ناحیه برآمده می شود، و اصطلاحا گفته می شود که زانو کیست آورده است.

دکتر بهنام نصیری متخصص ارتوپدی ، جراح و متخصص بیماری های استخوانی و مفاصل ، آرتروسکوپی ، تعویض مفاصل در تشخیص و درمان کیست زانو تجربیات بسیاری را کسب کرده است و توانسته است بیماران زیادی را بهبود ببخشد اگر شما هم جز افرادی هستید که از درد کیست زانوی خود رنج می برید می توانید به همراه دکتر نصیری جهت درمان آن اقدام نمائید . جهت تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های تماس 02177844569 – 02177825556-02188878411 – 02188788671 تماس حاصل نمائید .

برخی از علل کیست زانو عبارت است از

• آسیب به غضروف زانو (مینیسک)
  • آرتروز زانو
  • آرتریت روماتوئید
  • التهاب مفصل زانو

گاهی لخته شدن خون پشت زانو نیز می تواند باعث التهاب و تورم این قسمت شود، به همین خاطر، متخصص ارتوپدی با بررسی التهاب، علت (کیست یا لخته خون) را تشخیص می دهد.

علائم و نشانه های کیست زانو

در برخی موارد، فرد هیچ گونه دردی را احساس نمی کند. اما برخی از علائم کیست زانو به شرح زیر می باشند:

• سفتی ناحیه زانو
  • التهاب و کبودی پشت زانو
  • محدود شدن دامنه حرکتی
  • درد، به خصوص هنگام خم کردن زانو

جهت تشخیص کیست زانو، متخصص ارتوپد به معاینه زانو و بررسی میزان التهاب و دامنه حرکتی می پردازد. MRI و سی تی اسکن نیز از جمله تست های تشخیصی هستند که آسیب به غضروف و حتی مواردی همچون وجود تومور را نیز مشخص می کنند.

کیست زانو

کیست زانو به چه شکل هایی مشاهده می شود

• پریمنیسکال کیست

این نوع از کیست زانو به وسیله ضایعه نه چندان بزرگی رخ می دهد و داخل آن را با مایعات پوشش می دهد

کیست داخلی : در بخش خلفی مینیسک به وجود می آید .

کیست خارجی : در بخش قدامی یا قسمت میانی مینیسک رخ می دهد .

در بین افراد کیست داخلی رایج تر است و افراد بیشتر به این نوع کیست زانو مبتلا می شوند .

• پارامنیسکال کیست

کیستی که از مینیسک خارج شده است اصولا بین عضله سمی ممبرانو سر داخلی عضله گاستروکنمیوس قرار دارد .

کیست زانو با چه بیماری هایی در ارتباط می باشد

• صدمه به غضروف مفصلی وارد می شود .
  • رباط قطع کننده قدامی دچار پارگی می شود .
  • ضربه درونی و یا به یکباره و ناگهانی
  • درون مفصل دچار خونریزی می شود
  • عفونت مزمن که امکان دارد موجب تشکیل شدن کیست شود .
  • انحطاط مخاطی که اصولا با این بیماری ارتباط دارد .

با روش های ذیل می توان کیست زانو را تشخیص داد

• عکس ساده
  • سونوگرافی
  • رادیوگرافی ساده می تواند بافت نرمی که دچار ورم شده است را در قسمت مورد نظر نشان دهد .
  • MRI روشی است جهت تشخیص کیست زانو استفاده می شود و بسیار این روش حساس می باشد . بیشتر کیست ها را نمی توان با دست لمس کرد به همین دلیل بیمارانی که دچار درد زانو هستند می توانند با کمک MRI بیماری خود را تشخیص دهند .

درمان کیست زانو

در بسیاری از موارد، این کیست بدون اقدامات درمانی بهبود می یابد. اما در مواردی که کیست بزرگ شود و درد فرد را آزار دهد، اقدامات درمانی زیر توصیه می شود:

فیزیوتراپی. فیزیوتراپی و انجام حرکات کششی به صورت منظم و مداوم، به افزایش دامنه حرکتی و همچنین افزایش مقاومت عضلات اطراف زانو کمک می کند. استفاده از عصا، از فشار وارده بر زانو می کاهد و باعث تسکین درد نیز می شود. گداشتن کمپرس یخ بر روی زانو نیز در کاهش درد، موثر می باشد.

درمان دارویی. مصرف داروهای مسکن و یا تزریق کورتون به مفصل زانو، می تواند باعث بهبود جریان خونرسانی و تسکین درد شود.

درمان کیست زانو، از بازگشت و عود این کیست پیشگیری می کند.

برخی از خدمات دکتر بهنام نصیری

تعویض مفصل زانو