آرشیو ماهانه: آوریل 2018

آرتروز مفصل لگن

آرتروز مفصل لگن یا ساییدگی مفصل لگن به وضعیتی گفته می شود که غضروف مفصلی دچار فرسایش شده است و سبب درد ، التهاب و کاهش حرکت مفصل لگن می شود مفصل لگن یک مفصل کروی بزرگ است که از قرار گرفتن سر استخوان ران آن در حفره لگن تشکیل می شود. این مفصل قسمت زیادی از وزن بدن را تحمل می کند و فعالیت هایی همچون راه رفتن ، دویدن و نشستن را امکان پذیر می نماید .در آرتروز مفصل لگن غضروف مفصلی که حفره لگن و سر استخوان ران را پوشش می دهد دچار التهاب می شود در نهایت غضروف ملتهب گردیده  تخریب می شود و فاصله بین استخوان ها کاهش می یابد. به دنبال آن یک غضروف جدید ممکن است رشد کند اما این غضروف جدید نامنظم و ناهموار بوده و سبب فرسایش مفصل می شود در نهایت ممکن است غضروف مفصلی به طور کامل از بین برود و تماس مستقیم سر استخوان ران و حفره لگن اتفاق افتد .این تماس مستقیم وساییده شدن استخوان ها سبب ایجاد خارهای استخوانی در مفصل لگن می شود و بیمار در حین راه رفتن یک زائده تیزی را در لگن خود احساس می کند. در ساییدگی مفصل لگن دردهای مبهم یا تیر کشنده ایی در ناحیه کشاله ران تا جلو ران احساس می شود این دردها ممکن است به ناحیه باسن و یا پایین کمر کشیده شود. این دردها ممکن است به طور ثابت وجود داشته باشند و یا با فواصل زمانی تکرار شود. در صورت پیشرفت آرتروز دامنه حرکتی مفصل لگن کاهش یافته و یا به طور کامل از بین می رود.

دکتر بهنام نصیری متخصص ارتوپدی ، جراح و متخصص بیماری های استخوانی و مفاصل ، آرتروسکوپی ، تعویض مفاصل در تشخیص و درمان آرتروز مفصل لگن تجربیات بسیاری را کسب کرده است و توانسته است بیماران زیادی را بهبود ببخشد اگر شما هم جز افرادی هستید که دچار آرتروز مفصل لگن شده اید می توانید به همراه دکتر نصیری جهت درمان آن اقدام نمائید . جهت تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های تماس 02177844569 – 02177825556-02188878411 – 02188788671 تماس حاصل نمائید .

علل آرتروز مفصل لگن

عوامل متعددی می تواند باعث این آرتروز شود و برای بیمار درد و محدودیت حرکتی را ایجاد کند. درمان آرتروز مفصل لگن بر اساس اینکه این آرتروز چقدر باشد درمان آن متفاوت است. برای آرتروز پیشرفته مفصل لگن بهترین درمان پیشنهادی عمل جراحی تعویض مفصل لگن است. مفصل طبیعی باید بتواند یک حرکت خوب را با غضروف های مناسب داشته باشد. مفصلی که آرتروز پیدا می کند بخاطر تخریبی است که اتفاق می افتد و حرکت محدود می شود و درد را ایجاد می کند پس بهترین درمان برای این نوع بیماران وقتی شدت بیماری زیاد است عمل جراحی تعویض مفصل لگن است. تعویض مفصل لگن نتایج بسیار خوبی دارد و بیماران میزان قابل توجهی از رضایتمندی را بعد ازعمل دارند.

آرتروز مفصل لگن

تشخیص و درمان

درمان آرتروز مفصل لگن بستگی به حاد بودن آرتروز مفصل لگن دارد و بر این اساس روش های درمان متغیر می باشد . برای آرتروز مفصل لگن که بسیار پیشرفت کرده است درمان مناسب عمل جراحی تعویض مفصل لگن می باشد. همانطور که بر طبق تحقیقات به دست آمده است یک مفصل مناسب باید حرکت خوبی را با غضروف ها داتشه باشد. مفصلی که به آرتروز دچار می شود به علت تخریبی که در غضروف ها اتفاق می افتد باعث محدود شدن حرکت می شود و باعث ایجاد درد برای بیمار می شود . بهترین درمان برای این نوع بیماران تعویض مفصل لگن می باشد. جراحی مفصل لگن بسیار نتایج خوب به دنبال داشته و دارد و همچنین افرادی که این جراحی را انجام داده اند رضایت کامل دارند . برای برخی از افراد این سوال پیش می آید که جراحی مفصل لگن در هر رده سنی انجام می شود ؟ اگر بیماری نیاز به جراحی داشته باشد در قدم اول جراح تعویض مفصل انجام نمی شود چون همانطور که گفته شد تعویض مفصل زمانی صورت می گیرد که تخریب مفصل بسیار حاد باشد به همین خاطر بستگی دارد چه زمانی به پزشک مراجعه کرده است چون اگر در روزهای اولیه شروع بیماری باشد می توان با روش تقویت عضلات ورزشی این بیماری را برطرف کرد و هنگامی بیمار به مشکل بر می خورد که بیمار در دراز مدت این بیماری را داشته اما از کنارآن ساده گذشته است  و اقدامی جهت درمان نکرده است و بسیار دیر به پزشک مراجعه کرده است .

کیست زانو

تجمع مایع در پشت زانو، کیست زانو و یا کیست بیکر Baker’s cyst نام دارد، و باعث محدود شدن دامنه حرکتی زانو و سفتی این ناحیه می شود. این کیست می تواند هنگام خم کردن زانو، با درد همراه باشد. معمولا مشکلاتی از قبیل آرتروز و یا آسیب های غضروفی، می تواند منجر به شکل گیری کیست زانو شود.

مایع سینوویال، مایع شفافی است که به طور طبیعی در فضای داخلی زانو در گردش می باشد. اما گاهی تولید این مایع، بیش از حد طبیعی می شود، و به قسمت پشتی زانو راه پیدا می کند، این ناحیه برآمده می شود، و اصطلاحا گفته می شود که زانو کیست آورده است.

دکتر بهنام نصیری متخصص ارتوپدی ، جراح و متخصص بیماری های استخوانی و مفاصل ، آرتروسکوپی ، تعویض مفاصل در تشخیص و درمان کیست زانو تجربیات بسیاری را کسب کرده است و توانسته است بیماران زیادی را بهبود ببخشد اگر شما هم جز افرادی هستید که از درد کیست زانوی خود رنج می برید می توانید به همراه دکتر نصیری جهت درمان آن اقدام نمائید . جهت تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های تماس 02177844569 – 02177825556-02188878411 – 02188788671 تماس حاصل نمائید .

برخی از علل تشکیل زانو عبارت است از

• آسیب به غضروف زانو (مینیسک)
  • آرتروز زانو
  • آرتریت روماتوئید
  • التهاب مفصل زانو

گاهی لخته شدن خون پشت زانو نیز می تواند باعث التهاب و تورم این قسمت شود، به همین خاطر، متخصص ارتوپدی با بررسی التهاب، علت (کیست یا لخته خون) را تشخیص می دهد.

علائم و نشانه های کیست زانو

در برخی موارد، فرد هیچ گونه دردی را احساس نمی کند. اما برخی از علائم کیست زانو به شرح زیر می باشند:

• سفتی ناحیه زانو
  • التهاب و کبودی پشت زانو
  • محدود شدن دامنه حرکتی
  • درد، به خصوص هنگام خم کردن زانو

جهت تشخیص کیست زانو، متخصص ارتوپد به معاینه زانو و بررسی میزان التهاب و دامنه حرکتی می پردازد. MRI و سی تی اسکن نیز از جمله تست های تشخیصی هستند که آسیب به غضروف و حتی مواردی همچون وجود تومور را نیز مشخص می کنند.

کیست زانو

کیست زانو به چه شکل هایی مشاهده می شود

• پریمنیسکال کیست

این نوع از کیست زانو به وسیله ضایعه نه چندان بزرگی رخ می دهد و داخل آن را با مایعات پوشش می دهد

کیست داخلی : در بخش خلفی مینیسک به وجود می آید .

کیست خارجی : در بخش قدامی یا قسمت میانی مینیسک رخ می دهد .

در بین افراد کیست داخلی رایج تر است و افراد بیشتر به این نوع کیست زانو مبتلا می شوند .

• پارامنیسکال کیست

کیستی که از مینیسک خارج شده است اصولا بین عضله سمی ممبرانو سر داخلی عضله گاستروکنمیوس قرار دارد .

کیست زانو با چه بیماری هایی در ارتباط می باشد

• صدمه به غضروف مفصلی وارد می شود .
  • رباط قطع کننده قدامی دچار پارگی می شود .
  • ضربه درونی و یا به یکباره و ناگهانی
  • درون مفصل دچار خونریزی می شود
  • عفونت مزمن که امکان دارد موجب تشکیل شدن کیست شود .
  • انحطاط مخاطی که اصولا با این بیماری ارتباط دارد .

با روش های ذیل می توان کیست زانو را تشخیص داد

• عکس ساده
  • سونوگرافی
  • رادیوگرافی ساده می تواند بافت نرمی که دچار ورم شده است را در قسمت مورد نظر نشان دهد .
  • MRI روشی است جهت تشخیص کیست زانو استفاده می شود و بسیار این روش حساس می باشد . بیشتر کیست ها را نمی توان با دست لمس کرد به همین دلیل بیمارانی که دچار درد زانو هستند می توانند با کمک MRI بیماری خود را تشخیص دهند .

درمان کیست زانو

در بسیاری از موارد، این کیست بدون اقدامات درمانی بهبود می یابد. اما در مواردی که کیست بزرگ شود و درد فرد را آزار دهد، اقدامات درمانی زیر توصیه می شود:

فیزیوتراپی. فیزیوتراپی و انجام حرکات کششی به صورت منظم و مداوم، به افزایش دامنه حرکتی و همچنین افزایش مقاومت عضلات اطراف زانو کمک می کند. استفاده از عصا، از فشار وارده بر زانو می کاهد و باعث تسکین درد نیز می شود. گداشتن کمپرس یخ بر روی زانو نیز در کاهش درد، موثر می باشد.

درمان دارویی. مصرف داروهای مسکن و یا تزریق کورتون به مفصل زانو، می تواند باعث بهبود جریان خونرسانی و تسکین درد شود.

درمان کیست زانو، از بازگشت و عود این کیست پیشگیری می کند.

نرمی کشکک زانو

مفصل های بدن به وسیله بافتی که مرسوم به غضروف می باشند نگه داری می شوند . این بافت مقاوم می باشد و لاستیک مثل دو سر انتهایی استخوان داخل مفصل ر ا می پوشاند . در زمان حرکت دادن مفصل این غضروف باعث می شود استخوان ها بر هم ساییده نشوند و این امکان را می دهد که به صورت یکنواخت بر روی یکدیگر لغزش داشته باشند .
غضروف درون مفصل در برخی از مواقع نرم و تخریب می شوند و در نهایت نرمی کشکک زانو رخ می دهد . و در ادامه این بیماری غضروف دیگر قادر نخواهد بود که در هنگام مفصل از قسمت آخر استخوان را نگه دارد ، استخوان های بر روی هم ساییدگی پیدا می کند و درد آن افزایش پیدا می کند .

نرمی کشکک زانو

در روز های اول قسمت کوچکی از غضروف پشت کششک زانو حالت نرمی به خود می گیرد و دردی را به همراه دارد اما در آخر قسمت بزرگی از غضروف نرم می شود و این غضروفی که نرم شده است دچار ترک می شود و یا قسمت های فیبری کوچکی از آن جدا می شود . غضروفی اگر در مواردی که حاد باشد به صروت کامل نابود می شود و سطح استخوانی کشکک زانو رویت می شود و چون دیگر نگه دارنده ای روی آن موجود نیست هر حرکتی که انجام میدهد دچار ساییدگی می شود و بسیار برای فرد درد آور می باشد .

نرمی کشکک زانو چه نشانه هایی به همراه دارد

رایج ترین علائمی که نرمی کشکک زانو به همراه دارد به شرح ذیل آمده است
• قسمت جلوی زانو دچار درد می شود : این دردی که بر اثر نرمی کشکک زانو رخ میدهد در کوتاه مدت رفع میشود
• وجود درد در زمانی که فرد در پله ها حرکت می کند که این درد که در زمان پایین رفتن از پله ها تا بالا رفتن حادتر می شود
• وجود درد بعد از استراحت دراز مدت : هنگامی که برای نخستین بار فرد از رختخوب بلند می شود یا هنگانی که در دراز مدت نشسته باشد درد حس می شود .
• در زمان حرکت دادن پا فرد احساس ساییدگی می کند .
• تورم کم
• ملتهب شدن