سوالات متداول جراحی تعویض مفصل

جراحی تعویض مفصل زانو چقدر عمر می کند ؟

پروتز هایی که در تعویض مفصل زانو مورد استفاده قرار می گیرد بین 10 تا 15 سال ماندگاری دارد ، امروزه با پیشرفت هایی که در حوزه علم مهندسی پزشکی و ساخت پروتز صورت گرفته است ، کیفیت پروتز هایی که مورد استفاده قرار می گیرد بسیار بالا است . بعد از گذشت این مدت و مشکل دار بودن پروتز ها می توان پروتز دیگری را با جراحی مجدد جایگزین کرد .

چه مدت بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می توان سیگار کشید ؟

باید حداقل دو هفته  قبل و بعد از جراحی تعویض مفصل زانو نباید سیگار بکشید و باید از کشیدن سیگار در این مدت زمانی اجتناب ورزید .

تعویض مفصل زانو محدودیت سنی دارد ؟

معمولا جراحی تعویض مفصل در سنین بالا اتفاق می افتد و احتمال جراحی در سنین کمتر هم وجود دارد ولی کاملا بستگی به شرایط بیمار پزشک انجام جراحی را تعیین می کند .

مدت زمان بستری در بیمارستان بعد از جراحی تعویض مفصل چقدر است ؟

در شرایط عادی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو بین 4 روز تا یک هفته بیمار در بیمارستان بستری می شود تا مراقبت های لازم به خوبی صورت گیرد ، در زمان بستری بیمار می تواند به کمک واکر شروع به راه رفتن نماید .

آیا جراحی تعویض مفصل زانو عوارض دارد ؟

خیر اگر توسط جراح و متخصص ارتوپد ماهر و باتجربه انجام شود هیچ گونه عوارضی نخواهید داشت .

آیا بعد از جراحی تعویض مفصل باید حتما فیزیوتراپی انجام شود ؟

بله بعد از جراحی تعویض مفصل انجام فیزیوتراپی ضروری است .

تعداد جلسات انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل چقدر است ؟

تعدا جلسات انجام فیزیوتراپی کاملا بسته به شرایط بیمار و با تشخیص پزشک تعیین می شود .

در صورت شکستی شدید در مچ دست و آتروفی سودک مدت زمانی که باید دست گچ گرفته شود چقدر است ؟

برای درمان شکستگی و تعیین نوع آن بهتر است به متخصص ارتوپد مراجعه شود تا بعد از بررسی ها و معاینه های لازم مدت زمان  درمان مشخص شود .

بعد از باز کردن گچ پا ناشی از شکستگی و انجام فیزیوتراپی ها چه مدت بعد می توان پیاده روی را شروع کنم ؟

انجام فعالیت های ورزشی و پیاده روی بعد از درمان باتوجه به روند درمان و فیزیوتراپی های انجام شده توسط پزشک مشخص می شود . لذا جهت تکمیل درمان خود به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید .

هزینه جراحی تعویض مفصل لگن چقدر است ؟

هزینه جراحی تعویض مفاصل به عوامل مختلفی بستگی دارد . به طور مثال هزینه جراحی تعویض مفصل زانو با مفصل لگن متفاوت است . لذا برای اطلاع از هزینه های پزشکی به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید .

آیا بعد از انجام جراحی تعویض مفصل زانو می توان فعالیت های ورزشی داشت ؟

انجام فعالیت های ورزشی بعد از آرتروسکوپی کاملا با توجه به شرایط بیمار تعیین می شود . بهتر است انجام هر گونه فعالیتی با مشورت پزشک انجام شود .

کدام زانو درد ها نیاز به تعویض مفصل دارند؟

همه زانو دردها نیاز به جراحی و تعویض مفصل ندارند، علت بروز درد زانو بسیار متعددند و نیاز به تشخیص دقیق این بیماری از جانب جراح می باشد. اما به طور کلی شایع ترین علت درد زانوها آرتروز است که در صورت عدم توجه ودرمان محل اتصال تمامی مفاصل  را از بین برده و باعث آسیب آن می شود. این مفصل ها که لایه های ضخیم و نرمی هستند ، قدرت و ضخامت خود را از دست داده و توانایی حرکت و راه رفتن را از فرد می گیرند. این غضروف سطح نرمی را فراهم می کند تا مفصل به راحتی حرکت کند. در صورتی که آرتروز در مراحل اولیه درمان نشود، نیاز به تعویض مفصل زانو خواهد بود.

ماندگاری پروتز های زانو چقدر است؟

پروتز هایی که به عنوان مفصل های اصلی در زانو قرار می گیرند نقش ایده آل و مناسبی را ایفا کرده و توانایی تحرک را به فرد می دهند، در صورت استفاده از تکنیک های روز دنیا و حرفه ای عمر بسیار مطلوبی خواهند داشت. به طور کلی پروتزهای زانو بیشتر از 20 سال عمر می کنند و تقریبا اگر فردی در سنین بالا این جراحی را انجام دهد نیازی به تعویض مجدد آن نخواهد داشت. البته برند مورد استفاده نیز در ماندگاری آن مهم است. در صورتی که فرد اضافه وزن داشته باشد یا فعالیت بیش از حدی داشته باشد این زمان کوتاه تر است. بعد از این مدت زمان، جراحی مجدد تعویض مفصل زانو نیاز می باشد.

فعالیت های روزمره بعد از جراحی تعویض مفصل زانو چگونه است؟

شما بعد از جراحی تعویض مفصل لگن یا زانو نیاز به مراقبت های ویژه ای دارید، تا زمانی که مفصل  با اندام های مربوط هماهنگ شود نیاز به استراحت نسبی خواهید داشت، بدین منظور حدوداً یک ماه تا یکماه و نیم دوران نقاهت شما زمان لازم دارد تا به طور کامل بتوان کلیه فعالیت های روزمره را انجام داد. البته این جراحی محدودیتی برای راه رفتن و یا بیرون رفتن از منزل ندارد اما انجام کارهای سنگین مانند رانندگی، برداشتن وزنه ها ، خرید کردن و یا کارهای ایستاده تا حدود دو ماه مقدور نیست ..

آیا افراد چاق می توانند جراحی تعویض مفصل زانو انجام دهند؟

بله این جراحی دارای محدودیت برای افراد نیازمند نیست . اما در هر صورت اضافه وزن یکی از فاکتورهای مهم آسیب زانو است. هرچه وزن فرد بیشتر باشد فشار بیشتری به زانوها وارد می شود و در این صورت بعد از تعویض مفصل هم ممکن است پروتز در اثر فشار زیاد دچار آسیب و تخریب شود.در هر صورت نیاز است که فرد مقداری از وزن خود را کاهش دهد و یا بعد ازجراحی رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن را پیروی نماید.اصلاح سبک زندگی بعد از جراحی برای حفظ و نگهداری سلامت مفاصل بسیار مهم است.

سوالات متداول جراحی تعویض مفصل