خانه » در رفتگی کشکک زانو

در رفتگی کشکک زانو

هنگامی که کشکک زانو از مکان طبیعی خود خارج شده به اصطلاح گفته می شود کشکک زانو در رفته است. مکان اصلی کشکک زانو در شیار تروکلای فمور می باشد. هنگامی که کشکک زانوی بیماری در می رود، احتمال تکرار آسیب در وی بسیار افزایش می یابد، چرا که بافت نگه دارنده کشکک آسیب پذیر و ضعیف شده و در معرض پارگی یا کشیدگی قرار دارد. معمولا در رفتگی کشکک زانو هنگامی رخ می دهد که فشار زیادی به مفصل زانو وارد شده و این فشار باعث خارج شدن کشکک زانو از مکان اصلی خود می شود. هنگامی که فشار ناشی از حرکت های ناگهانی مثل حرکت های چرخشی یا جهشی شدید بر زانو وارد می شوند، احتمال در رفتگی کشکک زانو بسیار زیاد خواهد بود. همچنین ممکن است کشکک زانو در اثر اصابت ضربه نیز دچار دررفتگی شود. وزرشکاران بسیار در معرض ابتلا به این عارضه هستند. شایان ذکر است که دلیل اصلی در رفتگی کشکک زانو ضعف رباط های نگه دارنده کشکک هستند، که رباط های ضعیف می توانند یک صفت موروثی باشند. همانطور که ذکر گردید در صورت ابتلا به یک بار در رفتگی خطر آسیب مجدد به دلیل ضعیف شدن عضلات و رباط ها افزایش خواهد یافت. ممکن است پس از دررفتگی، کشکک زانو به‌ طور خود به خود جا بیفتد و یا ممکن است برای جا انداختن آن نیاز به نگه دارنده مفصل و صاف نگه ‌داشتن پا باشد.

علائم دررفتگی کشکک زانو

شایع ترین نشانه دررفتگی کشکک زانو، تورم و احساس درد شدید در زانو می باشد. بدیهی است هنگامی که بیمار درد شدیدی را در ناحیه زانو خود احساس می کند، دامنه فعالیت های زانو کاهش یافته و بیمار قادر به خم و راست کردن زانوی خود نخواهد بود. همچنین زانو توانایی تحمل وزن بیمار را نخواهد داشت. علائم دیگر دررفتگی کشکک زانو عبارتند از:

• قفل شدن زانو: بیمار توانایی خم و راست کردن زانوی خود را نخواهد داشت.
  • احساس درد که با انجام فعالیت و حرکت دادن مفصل تشدید می یابد.
  • احساس درد شدید هنگام خم کردن زانو
  • سفتی زانو
  • صدا دادن مفصل زانو هنگام حرکت دادن
  • لغزیدن کاسه زانو از محل اصلی خود، (بیمار کاملا تغییر مکان کشکک زانوی خود را ملاحظه می کند، که کاسه زانو در کنار قرار می گیرد).

تشخیص در رفتگی کشکک زانو

معمولا  تشخیص دررفتگی کشکک زانو با معاینه بالینی امکان پذیر است، اما ممکن است پزشک دستور انجام رادیولوژی و یا ام آر آی دهد. هنگامی که کشکک زانو در می رود، رباط ها حتما آسیب می بینند. لذا هدف از انجام رادیولوژی یا ام آر آی میزان آسیب دیدگی رباط ها، محل قرار گیری کشکک زانو پس از در رفتن و بررسی وضعیت استخوان های مفصل زانو (وجود یا عدم وجود شکستگی در استخوان ها) می باشد.

برخی از خدمات دکتر بهنام نصیری

تعویض مفصل زانو