خانه » آرتریت روماتوئید مفصل هیپ

آرتریت روماتوئید مفصل هیپ

آرتریت روماتوئید مفصل هیپ
آنچه می خوانید...

آرتریت روماتوئید مفصل هیپ

مفصل هیپ غالبا در مورد آرتریت روماتوئید گرفتار نمی شود اما هنگامی که این مفصل درگیر می شوند، باعث معلولیت شدید بیمار می گردند . ویژگی های اصلی این بیماری در مفصل هیپ مشابه آرتریت روماتوئید در سایر مفاصل است . در این مقاله قصد داریم تا به مطالبی نظیر ذیل بپردازیم .

  • ارتریت مفصل ران
  • آرتریت لگن
  • علایم روماتیسم مفصل ران
  • مفصل هیپ چیست
  • روماتیسم لگنی چیست
  • آرتریت روماتوئید لگن
  • مفصل هیپ در نوزادان
  • بیماری هیپ
آرتریت روماتوئید مفصل هیپ
آرتریت روماتوئید مفصل هیپ

علائم آرتریت روماتوئید مفصل هیپ

تغییرات ناشی از این بیماری ممکن است در یک یا هر دو مفصل هیپ، همراه با سایر مفاصل دیده شوند . علائم اصلی این بیماری، درد و محدودیت حرکت است که با فعالیت تشدید می یابد .

در معاینه بالینی، تورم مفصل واضح نیست زیرا مفصل به صورت عمقی قرار گرفته است؛ به همین علت افزایش دمای پوست روی مفصل نیز مانند سایر مفاصل سطحی مشاهده نمی شود . محدوده ی تمامی حرکات مفصل هیپ کاهش یافته است و در صورت حرکت دادن مفصل با اعمال نیرو، توام با درد خواهد بود . بدشکلی مفصل به شکل ثابت در وضعیت فلکشن یا ادداکشن ممکن است روی دهد . عضلات ران و گلوتئال دچار آتروفی می شوند .

بیماری های مفصل هیپ

بیماری های مفصل هیپ در کودکان و بالغین شایع می باشد . بیماری های مهم دوران کودکی عبارتند از: دررفتگی تکاملی (مادرزادی) مفصل هیپ و بیماری پرتس (استئوکندریت) مربوط به سر استخوان ران . تمام انواع آرتریت ممکن است مفصل هیپ را نیز گرفتار کنند اما شایع ترین بیماری این مفصل در بالغین، استئوآرتریت است .

از لحاظ علمی و اقتصادی، آسیب ها و بیماری های مفصل هیپ حائز اهمیت هستند زیرا این بیماری ها به طور شایع باعث گرفتاری و معلولیت شدید بیمار می شوند (حتی معلولیت کامل)، از لحاظ آکادمیک، این ناحیه از چند نظر مورد توجه می باشد: مکانیک این مفصل پیچیده می باشد؛ معاینه دقیق این مفصل ، یکی از مشکل ترین موارد می باشد؛ و (اهمیت این مفصل از نظر دانشجویان) موارد بیماری های این مفاصل به طور شایع در آزمون های درک بالینی در امتحانات جراحی مطرح می شوند . زمان مورد استفاده برای یادگیری معاینه صحیح مفصل هیپ معمولا ارزش آن را دارد.

تصویربرداری آرتریت روماتوئید مفصل هیپ

یافته های رادیوگرافی، در مراحل اولیه بیماری، هیچ تغییر رادیوگرافیک مشاهده نمی شود . در مراحل بعدی، کاهش تراکم استخوان در اطراف مفصل به صورت منتشر دیده می شود . سپس، تخریب غضروف مفصلی باعث کاهش فضای غضروفی میان استخوان ران و استابولوم می شود و غالبا فرورفتن استخوان ران به دیواره ی داخلی نرم شده ی استابولوم روی می دهد .

تشخیص آرتریت روماتوئید مفصل هیپ

در مرحله حاد بیماری، میزان ESR افزایش می یابد . آزمون فیکساسیون لاتکس و رز – والر ممکن است مثبت باشند .

مفصل هیپ غالبا در مورد آرتریت روماتوئید گرفتار نمی شود اما هنگامی که این مفصل درگیر می شوند، باعث معلولیت شدید بیمار می گردند . ویژگی های اصلی این بیماری در مفصل هیپ مشابه آرتریت روماتوئید در سایر مفاصل است . دکتر بهنام نصیری جراح ارتوپد خوب در تهران با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02188788671 – 02177825556 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

سیر بیماری آرتریت روماتوئید مفصل هیپ

فعالیت این بیماری پس از ماه ها یا سال ها رو به خاموشی می رود اما مفصل هیپ هیچگاه به حالت طبیعی باز نمی گردد . در موارد طول کشیده و تثبیت یافته ی بیماری، تغییرات دژنراتیو نیز بر وضعیت التهابی زمینه ای اضافه می شوند و باعث بروز استئوآرتریت ثانویه می گردند .

درمان آرتریت روماتوئید مفصل هیپ

درمان طبی این بیماری در مفصل هیپ مطابق اصول کلی درمان آرتریت روماتوئید می باشد . درمان موضعی مفصل هیپ به فعالیت و شدت واکنش التهابی در مفاصل بستگی دارد . هنگامی که واکنش التهابی در مفصل در حد خفیف تا متوسط است، انجام ورزش تحت نظر متخصص فیزیوتراپی و استفاده ی فعال از مفصل در محدوده ی فاقد درد، تشویق می شود . تزریق داخل مفصلی هیدروکورتیزون گاهی باعث تخفیف علائم می شود اما تکرار این درمان، بی خطر نمی باشد .

درمان جراحی زمانی که درد بیمار شدید بوده، راه رفتن بیمار به چند یارد محدوده شده است، معقول می باشد . آرتروپلاستی جایگزینی مفصل روش جراحی انتخابی می باشد و می توان انتظار داشت مانند بیماران مبتلا به استئوآرتریت با نتایج مطلوبی همراه باشد، اگر چه تداوم گرفتاری سایر مفاصل اندام تحتانی ممکن است تحرک بیمار را مختل نماید .

جهت کسب اطلاعات بیشتر به جراح ارتوپد خوب در تهران مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط با این مقاله:

جراحی مفصل لگن

آسیب دیدگی مفصل لگن

آرتروز مفصل لگن

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر بهنام نصیری

جراح و متخصص بیماری های استخوانی مفاصل، آرتروسکوپی، تعویض مفاصل و دیگر بیماری های مرتبط با ستون فقرات و ارتوپدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *