خانه » آسیب دیدگی مفصل لگن

آسیب دیدگی مفصصل لگن

مفصل چیست؟

به محل قرارگیری استخوان ها در کنار یکدیگر مفصل می گویند. مهمترین کارکرد مفاصل امکان حرکت هست. مفاصل موجب می شود تا استخوان ها بتوانند در کنار هم حرکت کنند و این حرکت موجب تغییر شکل اسکلت و بدنبال آن تغییر شکل کل بدن می شود و این تغییر شکل هست به انسان اجازه می دهد تا بتواند بر روی محیط پیرامون خود تاثیر بگذارد و یا موقعیت خود را در مکان جابجا کند.

مفصل قسمتی از سیستم حرکتی بدن انسان است که فعالیت زیادی دارد و به علت همین فعالیت زیاد هست که بیش از قسمت های دیگر این سیستم دچار اختلال در عملکرد می شود. بیشترین بیماری های سیستم حرکتی بدن در مفاصل هست.

مشکلات مفاصل

از معمول ترین مشکلات سیستم حرکتی که به علت اختلال در کارکرد مفصل به وجود می آید عبارتند از:

• خشکی در حرکت

عفونت مفصل

هرگاه میکروب ها بتوانند خود را به طریقی به مفصل برسانند و در آنجا تکثیر یابند می توانند ایجاد عفونت مفصل کنند.

آسیب دیدگی مفصصل لگن

راه های انتقال عفونت به مفاصل

وقتی نقطه ای از بدن عفونت فعال دارد. مانند عفونت چرکی در گلو و یا عفونت  پوستی میکروب ها می توانند از این مناطق به داخل جریان خون رفته و از آن طریق خود را به مفصل برسانند. گاهی حتی بدون وجود یک کانون عفونی میکروب ها می توانند از طریق بینی و یا روده به مفصل ها راه پیدا کنند.

گاهی اوقات برخورد اجسام برنده و نافذ به مفصل می توانند عفونت را مستقیما با خود به درون مفصل ببرند و یا ممکن است پارگی بافت روی مفصل موجب ورود مستقیم میکروب ها از فضای بیرون به داخل مفصل شوند.

عفونت بافت های نزدیک مفصل و یا استئومیلیت نزدیک مفصل می توانند موجب سرایت میکروب ها به درون آن شود. اعمال جراحی مفصلی و یا آرتروسکوپی موجب انتقال میکروب به درون مفصل و عفونت آن شود.

ورم مفصل نشانه چیست؟

بیماری التهاب مفاصل از دیگر علل ورم مفصل است. اگر مفصلی بیش از شش هفته متورم و گاهی دردناک باشد احتمالا دچار این بیماری شده اید. اگر مفصلی متورم نیست اما قرمزی و یا داغی دارد نیز دچار التهاب شده است.

وقتی مفصلی آسیب فیزیکی ببیند، به این نکات توجه کنید:

اگر ظرف بیست و چهار ساعت درد شروع به کاهش کرد و احساس می کنید که می توانید مفصل را به کار بگیرید بهبود در راه است. در این فاصله برای کاهش تورم آن کارهای را می توانید بکنید:

• مفصل را خنک کنید

اولین چیزی که با ورم مفصل مقابله می کند یخ هست. مقداری یخ را در حوله ای پیچیده و تا مدت زمان  15 تا 20 دقیقه و سه بار در روز روی مفصل متورم بگذارید.

• مفصل را بی حرکت کنید

بی حرکت کردن بدون اطلاع پزشک نباید بیش از یکی دو روز طول بکشد چون ثابت کردن طولانی مفصل به خشک شدن شدید آن منجر می گردد.

انواع مفصل بدن

• مفصل متحرک
  • مفصل غیر متحرک ( ثابت )
  • مفصل نیمه متحرک ( غضروفی )
مفصل لگن از استخوان بزرگ ران و استخوان لگن خاصره تشکیل می شود . جراح ارتوپد  خوب در تهران دکتر بهنام نصیری  با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی آسیب دیدگی مفصل لگن می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02188788671 – 02177825556 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

مفصل لگن چیست؟

مفصل لگن از استخوان بزرگ ران و استخوان لگن خاصره تشکیل می شود. این مفصل یکی از بادوام ترین و قوی ترین مفصل های بدن است و کارکردهای گوناگونی دارد.

ساختار مفصل لگن دو شکلی است و در خانم ها با آقایان متفاوت است و علت این تفاوت بخاطر بارداری در خانم هاست. ساختار این مفصل به گونه ای تعبیه شده است تا بتواند فشارهای را تحمل کند.

علل تخریب مفصل لگن

چه چیزی باعث می شود تا مفصل هیپ یا مفصل لگن یک فرد تخریب شود. علل مختلفی وجود دارد از جمله:

آسیب دیدگی مفصل لگن

درد در ناحیه لگن به عوامل مختلفی مانند: راه رفتن، ایستادن و حتی نشستن بستگی دارد. درد در این ناحیه می تواند به دو صورت موقت و دائمی باشد. بنابراین زمانی که دچار بیماری و یا آسیب دیدگی در ناحیه مفصل لگن هستند با علائم ذیل مواجه می شوید.

• عملکرد ناصحیح
  • کاهش حرکت مفصل
  • بی حسی
  • شنیدن صدای تق تق هنگام حرکت مفصل
  • ناراحتی و درد هنگام قرارگرفتن وزن بدن بر روی یک پا
  • خشکی و گرفتگی در ناحیه اطراف مفصل
  • درد پشت
  • درد زانو
  • التهاب و سوزش (لگن، پاها، کشاله ران، پشت لگن یا ران)
  • احساس شکستن و یا از جا در آمدن مفصل ران

علل درد لگن و مفصل ران

• التهاب مفاصل
  • شکستگی لگن
  • التهاب کیسه های مفصلی
  • تاندونیت
  • کشیدگی عضله یا تاندون
  • سرطان استخوان لگن
  • آواسکولار نکروز

درمان آسیب دیدگی مفصل لگن

برای درمان آسیب دیدگی و صدمات لگن در مرحله اول تشخیص درست است همین امر سبب می شود تا درمان سریع تر انجام شود. پس از تشخیص، درمان عمدتا شامل چند هفته فیزیوتراپی است. علت اصلی درمان کاهش التهاب، برطرف کردن گرفتگی عضله، تقویت عضله ضعیف، بهبود حرکت مفصل نیز می باشد.

برای اطلاع از ارتوپد خوب در تهران به ادامه مطلب مراجعه نمایید.