خانه » چه دردهایی کمردرد نیست؟

چه دردهایی کمردرد نیست؟

کمردرد بخاطر سیاتیک
آنچه می خوانید...

 کمردرد بخاطر سیاتیک

امروزه کمردرد بسیار شایع شده است و به دلایل مختلف ایجاد می شود . شاید لازم باشد با آگاهی بیشتر از نحوه کمردرد و چگونگی آن بیشتر به سلامتی خود اهمیت بدهید . در ادامه به توضیح بیشتر کمردرد می پردازیم.

کمردرد

فشار حاد یا کشش روی یک ریشه عصبی می تواند بدون آن که بی حسی ایجاد کند سبب درد شود . تحریک حاد یا جزئی یک ریشه عصبی می تواند موجب یک حس نامعمول که بیمار به صورت سوزن سوزن شدن، درد مبهم ، یا درد سوزشی عنوان می کند ، گردد . بنابراین جایگزینی بی حسی به جای درد در محل توزیع عصب ، بر پیشرفت ضایعات دلالت ندارد بلکه ممکن است که بر تحریک شدیدتر عصب دلالت کند .

کمردرد بخاطر سیاتیکعلائم فشار روی عصب

بی حسی توسط بیمار عنوان می گردد که می تواند حس اش را بیان کند و منطقه ای از پا را که این حس در آنجا احساس می گردد به تصویر بکشد. پزشک ، منطقه ی خاص بی حسی را با لمس به وسیله یک انگشت ، سوزن یا پنبه ای که در طول پوست می کشد، مشخص می نماید . با این عمل ، اگر پوست در طول آن مناطق حساس باشد ، مشخص می گردد .

هر ناحیه ی خاصی از پوست پا توسط یک ریشه ی عصبی کنترل و عصب دهی می گردد. بنابراین این مناطق بسیار خاص می توانند توسط بیمار به عنوان مناطق درد یا بی حسی عنوان گردند و با معاینه پزشک به وسیله لمس ملایم و یا با سوزن ، به عنوان مناطق اختلال حس مورد تایید قرار می گیرند. این مناطق غالبا مناطق تحریک ریشه نامیده می شوند .

تاثیر فشار روی عصب

به مخاطره افتادن بخش حرکتی ریشه ی عصبی می تواند منجر به ضعف یا فلج عضلاتی که توسط آن ریشه های عصبی خاص عصب دهی می شوند، گردد . ممکن است بیمار از ضعف شکایت کند اما معمولا ضعف را تحت عنوان کاهش یک عملکرد خاص بیان می نماید . ممکن است بیمار ادعا کند که پایش کشیده می شود ، نمی تواند بدود، نمی تواند روی انگشتان پایش بلند شود، یا که دچار لنگش می باشد. فشار بر ریشه ی عصبی موجب ضعف عضله می گردد و ضعف نیز موجب اختلال عملکرد می شود و به این طریق ، ریشه ی عصبی درگیری مشخص می شود .

دکتر بهنام نصیری متخصص ارتوپدی ، جراح و متخصص بیماری های استخوانی و مفاصل ، آرتروسکوپی ، تعویض مفاصل ارتوپد خوب در تهران می باشد . تجربیات بسیاری را کسب کرده است و توانسته است بیماران زیادی را بهبود ببخشد اگر شما هم جز افرادی هستید که از بیماری های مفاصل رنج می برید می توانید به همراه دکتر نصیری جهت درمان آن اقدام نمائید . جهت تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های تماس 02177844569 – 02177825556-02188878411 – 02188788671 تماس حاصل نمائید .

ریشه عصب سیاتیک

عمدتا دو ریشه عصبی هستند که عصب سیاتیک را می سازند ، یکی پنجمین ریشه عصبی کمری و دیگری اولین ریشه عصبی خاجی . این ریشه های عصبی به بخش پایینی کمر، کپل ها و بخش خارجی ران ، پشت ساق پا ، مچ پا و انگشتان پا می روند.

پنجمین عصب کمری (L5) فقرات را از سوراخ بین مهره های چهارم و پنجم کمری ترک می کند. اولین ریشه عصبی خاجی از زیر پنجمین مهره کمری ، از فضای بین آن و اولین مهره ی خاجی ، از فقرات خارج می شود.

این ریشه های عصبی ، دارای دو شاخه می باشند، یکی به پایین یعنی پا می رود و دیگری به عقب به عضلات کمر عصب می دهد . بنابراین تحریک این اعصاب می تواند موجب درد در پایین پا و درد و گرفتگی عضلانی عضلات کمر گردد.

کلام آخر

وجود علائم و نشانه های درد در ناحیه فقرات و پا ها می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد . شما می توانید با مراجعه به متخصص ارتوپد در تهران مشاوره های لازم را دریافت نمایید .

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر بهنام نصیری

جراح و متخصص بیماری های استخوانی مفاصل، آرتروسکوپی، تعویض مفاصل و دیگر بیماری های مرتبط با ستون فقرات و ارتوپدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *