خانه » پا » همه چیز درباره پارگی رباط صلیبی

همه چیز درباره پارگی رباط صلیبی

رباط زانو

از جمله رباط هایی که به حفظ استحکام زانو کمک می کند رباط صلیبی قدامی است. با آسیب دیدن این قسمت احساس خمیده شدن زانو به وجود می آید که برای بیمار آزار دهنده است. این مشکل به دلایل مختلف ایجاد می شود که در ادامه به توضیح بیشتر آن می پردازیم. با ما همراه باشید تا در ادامه اطللاعات بیشتری در مورد این آسیب دیدگی به دست آورید.

رباط زانو

آناتومی زانو

بزرگ ترین مفصل بدن زانو می باشد  . این مفصل از کنار هم قرار گرفتن سه استخوان متشکل شده است . قسمت پایینی استخوان ران ، قسمت بالایی استخوان ساق و استخوان کشکک می باشد . قسمت انتهایی پایینی ران روی ساق حرکات لولایی دارد و کشکک در فرورفتگی شیار مثل پهنی که در جلوی انتهای پایینی را وجود دارد می تواند به سمت بالا و پایین حرکت کند . مفصل زانو لیگامان های قوی دارد که استخوان ها را به یکدیگر اتصال می دهد . این لیگامان ها از حرکت استخوان های تشکیل دهنده مفصل در هر سمتی جلوگیری می کنند  . به معنی دیگری آن ها می توانند باعث حرکت استخوان ها تنها در یک جهت خاص شود. مهم ترین جهتی که باعث می شود لیگامان های زانو چپ و راست حرکت کنند زانو می باشد .  زانو دارای چهار لیگامان مهم می باشد که عبارتند از :

• لیگامان متقاطع قدامی یا ACL
  • لیگامان متقاطع خلفی یا PCL
  • لیگامان کلترال داخلی یا MCL
  • لیگامال کلترال خارجی یا LCL

دلایل پارگی رباط صلیبی

رباط صلیبی به علت زمین خوردن با یک پا، وقتی پا روی زمین قرار دارد زانو دچار چرخش شود و یا ایجاد آسیب و تروما به زانو به وجود می آید.

نشانه های آسیب به رباط صلیبی قدامی

زمانی که رباط صلیبی قدامی دچار آسیب شود با درد همراه است. این درد باعث می شود فعالیت های ورزشی و یا فعالیت های روزانه مانند راه رفتن و یا بالا و پایین رفتن از پله ها غیر ممکن شود. در برخی موارد با معاینه جراح ارتوپد انجام جراحی برای بهبود عملکرد زانو توصیه می شود.

رابط صلیبی قدامی چیست؟

در اجزای پا عضوی وجود دارد که استخوان های را به هم وصل می کند که با نام رباط و رشته های فیبر قوی معرفی می شود. حال در اجزای زانو ، رباط صلیبی قدامی یکی از اجزای چهار رباط است که فمور را به تیبیا وصل می کند. به طوری که این رباط به ناحیه پشت و زیر زانو وصل شده و به صورت اوریب خود را به قسمت تیبیا می رساند.

علائم پارگی رباط صلیبی

پارگی این جز از بدن نشانه و علائم مختلف دارد که می توان به بخشی از ان که شایع تر است اشاره نمود مانند :

• درد زیاد و یکباره
  • بعد از آسیب دیدگی چار تورم می شود
  • کشیدگی زانو در هنگام راه رفتن و یا عبور از پله ها
  • دامنه حرکت زانو محدود می شود
  • غیر قابل تحمل بودن وزن بدن
  • احساس بی حسی مفصل ها و سفت شدن آن ها

با وجود این علائم اگر درمانی صورت نگیرد، ممکن است بعد از چن هفته ورم کاهش یابد و یا درد از بین رود اما مقاومت طبیعی خود را از دست می دهد و مانند قبل کارایی نخواهد داشت.

درمان پارگی رباط صلیبی

برای درمان این مشکل راه حل های مختلف جراحی و یا غیر جراحی وجود دارد که با توجه به شدت بیماری سنجیده و انتخاب می شود.

برخی از درمان های غیر جراحی عبارتند از :

• استفاده از کمپرس یخ
  • خودداری از فعالیت هایی که باعث درد پا می شود مانند دویدن
  • بالا نگه داشتن پاها
  • بستن قسمت مورد نظر با پانسمان محکم
  • آتل بندی زانو
  • فیزیوتراپی

کشیدگی رباط صلیبی

همه ما در معرض آسیب دیدگی و کشیدگی رباط صلیبی می باشیم. معمولا علت کشیدگی و یا پارگی رباط صلیبی، انجام حرکات سنگین و ناگهانی می باشد. ورزش های سنگین مثل فوتبال و تنیس و می توانند خطر ابتلا به کشیدگی رباط صلیبی را افزایش دهند. معمولا ورزشکاران بیشتر در معرض ابتلا به آسیب دیدگی رباط هستند. در حقیقت در زانو رباط های فیبری هستند که استخوان ها را به یکدیگر متصل می نمایند، که همین رباط ها باعث استحکام مفصل می شوند، هنگامی که این رباط ها در اثر کشیدگی آسیب می بینند احتمال پاره شدن آن ها وجود دارد.

انواع کشیدگی رباط صلیبی

معمولا شدت درد آسیب دیدگی بسته به میزان کشیدگی رباط صلیبی دارد. کشیدگی رباط صلیبی سه درجه دارد که عبارتند:
• درجه اول: در کشیدگی رباط درجه اول، رباط ها کشیده شده اما پاره نمی شوند. در این نوع کشیدگی رباط، خطر کشیدگی و آسیب مجدد رباط افزایش پیدا می کند.
• درجه دوم: در این نوع کشیدگی، رباط آسیب دیده و پارگی ناقص اتفاق می افتد. قسمتی از زانو متورم می شود و بیمار هنگام حرکت دادن زانو احساس درد شدیدی دارد.
• درجه سوم: در این نوع کشیدگی رباط صلیبی کاملا پاره شده و میزان آسیب دیدگی شدید است. ممکن است خونریزی زیر پوست اتفاق بیفتد که در این حالت مفصل توانایی تحمل وزن بدن را نخواهد داشت. معمولا درد ناشی از این نوع آسیب دیدگی کمتر از درجه اول و دوم است، چرا که در این نوع کشیدگی رباط، رباط صلیبی کاملا پاره شده و فرد درد کمتری را احساس خواهد کرد.

درمان کشیدگی رباط صلیبی

توصیه می شود ناحیه آسیب دیده را حرکت ندهید، و هیچگونه فشاری به آن وارد نکنید. در صورت نیاز از عصا استفاده کنید تا فشار وارد بر ناحیه آسیب دیده را بکاهید. در صورتی که از درد شدید رنج می برید می توانید از کمپرس یخ جهت کاهش درد و التهاب استفاده نمایید. کمپرس یخ را بصورت تناوبی به مدت 10 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. به هیچ وجه کمپرس یخ را مستقیم روی ناحیه درگیر شده قرار ندهید. همچنین می توانید برای کاهش تورم زانو، از یک بانداژ کشی استفاده نمایید. اگر درد پارگی رباط صلیبی شدید باشد می توانید از زانوبند جهت تثبیت زانو استفاده نمایید. شایان ذکر است که زانو بند به میزان بسیار کمی می تواند زانو را به حالت ثابت نگه دارد، در صورتی که آسیب دیدگی شدید باشد، باید زانو گچ گرفته شده و یا آتل بندی شود. دقت کنید که رباط کشیده شده، بسیار در معرض آسیب دیدگی مجدد قرار دارد. لذا توصیه می شود از وارد کردن هر گونه فشار بر ناحیه آسیب دیده خودداری نمایید. در صورتی که از درد شدید رنج می برید می توانید از داروهای مسکن استفاده نمایید.

دکتر بهنام نصیری متخصص ارتوپد با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02188788671 – 02177825556 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

درمان با استفاده از جراحی

جراحی به بازسازی و ترمیم رباط با بهره گیری از گرافت است. زمانی که شرایط بخیه زدن رباط صلیبی وجود نداشته باشد ، پیشنهاد می گردد و از گرافت بدن خود بیمار یا گرافت اهدایی استفاده می شود.

کلام آخر

با توجه به موارد ذکر شده پارگی رباط صلیبی می تواند به زانو آسیب جدی وارد کند که باید در صورت وجود علائم ، در سریع ترین زمان به متخصص ارتوپد خوب مراجعه نمایید. درمان در زمان های شروع می تواند در روند بهبودی تاثیر مفیدی داشته باشد و در گام های ابتدایی و بدون نیاز به جراحی درمان را طی نمود.