خانه » علائم و نشانه های در رفتگی مهره های گردن

علائم و نشانه های در رفتگی مهره های گردن

در رفتگی مهره گردن
آنچه می خوانید...

در رفتگی مهره‌های گردن به معنای جدا شدن و تغییر موقعیت غیرطبیعی مهره‌های گردن است. این عارضه ممکن است دردناک و مانع از انجام فعالیت های روزانه شود. مهره‌های گردن یا مهره‌های ستون فقرات گردنی، بخشی از ستون فقرات هستند که در قسمت بالایی اعصاب مغزی قرار دارند و نقش حمایتی و حرکتی مهمی در گردش و حرکت سر دارند. بنابراین در صورت آسیب مشکلاتی در حرکت و انجام امور را برای افراد مبتلا در بر دارد.

در رفتگی مهره گردن

در رفتگی مهره‌های گردن می‌تواند نتیجه‌ی یک صدمه، ضربه، تصادف یا حمله باشد. این موضوع ممکن است به همراه علائمی مانند درد شدید در منطقه گردن، محدودیت در حرکت گردن، سفتی و تورم در ناحیه رفتگی، احساس خم شدن گردن یا تغییر در الگوی حرکت گردن همراه باشد. در ادامه علائم و نشانه های در رفتگی مهره های گردن را توضیح داده ایم.

در رفتگی مهره های گردن چه علائمی دارد؟

در صورت بروز شک وجود رفتگی مهره‌های گردن، بهتر است به یک پزشک متخصص اعصاب و جراح ارتوپد مراجعه کنید. بنابراین هر درد و ناراحتی نشان گر وجود دررفتگی مهره گردن نیست. معمولا جراح با استفاده از معاینه بالینی و استفاده از ابزارها و تصویربرداری مناسب (مانند رادیوگرافی، سی تی اسکن، یا ام آر آی ) می‌تواند تشخیص دقیق تری بدهد و بر اساس شدت و نوع در رفتگی، درمانی مناسب را تجویز نمایند.

در رفتگی مهره‌های گردن ممکن است با علائم و نشانه‌های مختلف همراه باشد. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. درد: درد شدید یا متوسط در منطقه گردن ممکن است یکی از علائم اصلی رفتگی مهره‌های گردن باشد. البته ممکن است این درد بیانگر وجود آرتروز گردن هم باشد. درد گردن ممکن است تا ناحیه شانه‌ها، بازوها و حتی سر و صورت گسترش یابد.
  2. محدودیت در حرکت: زمانی که گردن دچار در رفتگی می شود انجام حرکات معمولی دشوار می شود، در رفتگی مهره‌های گردن می‌تواند منجر به محدودیت در حرکت گردن برای چرخیدن و یا پایین و بالا بردن سر شود.
  3. سفتی و تورم: گرفتگی شدیدی را احساس می کنید و یا اینکه گردن شما دچار ورم می شود. در ناحیه در رفتگی مهره‌ها، سفتی و تورم مشاهده می شود و این عامل بازدارنده از انجام حرکات است. این علائم معمولاً نشان‌دهنده واکنش التهابی در محل آسیب است.
  4. احساس خم شدن گردن: بعضی از افراد با دررفتگی مهره‌های گردن، احساس خم شدن غیرطبیعی در گردن خود را تجربه می‌کنند. این می‌تواند به دلیل تغییر در ساختار و استحکام نرم‌افزارهای گردن باشد.

لازم به ذکر است که هر فرد ممکن است تجربه‌های متفاوتی در مورد علائم رفتگی مهره‌های گردن داشته باشد. در صورت بروز هرگونه علائم ذکر شده ، بهتر است به بهترین جراح ارتوپدی مراجعه کنید تا تشخیص دقیق را برای شما تعیین کند و درمان مناسب را تجویز نماید.

علت در رفتگی مهره های گردن

چه عواملی باعث در رفتگی مهره های گردن می شود؟

در رفتگی مهره‌های گردن ، در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود اما مهم ترین آن وارد شدن ضربه و فشار بیش از اندازه به گردن است، معمولا تصادف و یا حادثه های ورزشی عامل اصلی در رفتن مهره های گردن است. در هر صورت در بروز این مشکل عوامل مختلفی ممکن است نقش داشته باشند. برخی از این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. تصادفات و ضربه: ضربه قوی و ناگهانی به منطقه گردن می‌تواند منجر به در رفتگی مهره‌های گردن شود. این شامل تصادفات با خودرو، سقوط از ارتفاع، ضربه‌ها در ورزش‌های حاد و سایر حوادث مشابه مانند بازی و شوخی ها است.
  2. فعالیت های ورزشی یا دستورات بدنسازی نادرست: برخی از ورزشکاران نیز به این عارضه مبتلا می شوند استفاده از دستگاه های ورزشی به صورت غیر اصولی و با وزنه های بالا ممکن است به یک باره فشار زیادی به گردن وارد کند. استفاده نادرست از وزنه‌ها و تمرینات بدنسازی، حرکات نادرست و کشیدن بارهای سنگین در ورزش‌ها می‌تواند منجر به رفتگی مهره‌های گردن شود. بهتر است که در موارد خاص با حضور مربی این اقدامات انجام شود.
  3. عمل جراحی: در برخی موارد، عمل جراحی در ناحیه گردن می‌تواند باعث در رفتگی مهره‌های گردن شود. این عمل‌ها ممکن است برای درمان شکستگی‌ها، جابجایی مهره‌ها، یا برخی از اختلالات ستون فقرات صورت بگیرد.
  4. بیماری‌ها و اختلالات: برخی از بیماری‌ها و اختلالات مانند آسیب به انتقال استخوانی، ضعف استخوانی (استئوپوروز) و عوامل دیگر می‌توانند منجر به رفتگی مهره‌های گردن شوند.

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر بهنام نصیری

جراح و متخصص بیماری های استخوانی مفاصل، آرتروسکوپی، تعویض مفاصل و دیگر بیماری های مرتبط با ستون فقرات و ارتوپدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *